Svar: Sove i samme værelse - alle sammen?
27. september 2010
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Tillykke med at du venter dig igen - fantastisk, dejligt :)
Naturligvis kan I alle fire sove i samme værelse, hvis det fungerer bedst for alle parter - mennesket er som udgangspunkt flokdyr og de fleste af os sover derfor bedst med andre og ikke ret godt, hvis vi er helt alene ...
At de fleste af os nu har indrettet os med hvert sit værelse, soverum, legerum osv. hænger sammen med at vi har fået mere plads, bedre økonomi osv. Men for 50 år siden, var det fuldstændig normalt, at man som familie sov sammen og det er der absolut ikke problemer i at I gør, som du beskriver jeres situation.
Storebror vil sandsynligvis ikke reagere synderligt på den lilles uro om natten. Måske lige i starten, hvor alt er nyt og han skal vende sig til det hele, men stille og roligt vil han finde fint ro ved at du siger "det er bare baby, sov du bare videre", han hører at du har styr på det, kender din stemme og registrerer med sin underbevidsthed at alt er okay og at han roligt kan sove videre.
De to vil også meget fint kunne dele soveværelse, når I på et tidspunkt synes det vil være passende og de vil netop have stor glæde af at sove sammen - fordi de jo så ikke vil føle sig alene, når de 'sendes ud af soveværelset' ... :)
Hvornår man skifter tremmesengen ud afhænger af hvordan den ældste har det med at skulle af med sin seng. De fleste børn har brug for en åben seng når de er omkring 2½ år - nogle lidt før andre lidt senere, men deromkring og det første tegn er ofte at barnet forsøger at kravle ud over tremmesengens kant eller begynder at protestere højlydt mod at blive lagt i sengen, fordi barnet ikke bryder sig om ikke at kunne komme til mor og far ved behov ...
I må prøve at vurdere hvordan det kan passe bedst hos jer. Han skal jo ikke føle at hans elskede seng som han sover godt i, pludselig skal gives til rivalen - den nye baby. Det er vigtigt at han selv er parat til processen og synes det er spændende og dejligt med en "storebrorseng" i stedet.
Hvis hans seng allerede er delvist åben og står op af jeres seng, så er overgangen til en større seng ikke så stor og I kunne også vælge at give ham en juniorseng med en sengehest, så kan der måske stadig være plads til begge senge i soveværelset ...
I må også vurdere efter hvor uroligt han ligger om natten, hvis han normalt ligger meget stille, så kan han skifte til en åben seng tidligere end hvis han ligger meget uroligt ...
Falder han trygt og uden problemer i søvn i sengen, så skal I passe på med at skifte den - I risikerer at han bliver så ked af skiftet han pludselig får problemer med at sove, så kan det være bedre at købe en brugt og dermed billigere tremmeseng og bruge den i en periode, det bliver måske i ½ år og så lade storebror beholde sin tremmeseng til han er parat til at skifte den ud ...
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med det hele - og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske