Brev:
Madvaner for dreng på 16 mdr.
27. september 2010
Alder:
16 mdr.
Madvaner for dreng på 16 mdr.
Hej Helen,
Som nyt medlem af din side, håber jeg at du kan hjælpe os.
Min mand (43 år) og jeg (44 år) er forældre til Simon, en dejlig fræk og frejdig lille dreng på 16 måneder. Vi mødte hinanden sent i livet, og Simon er vores eneste barn.
Simon har et godt temperament, er nysgerrig og udadvendt. Vellidt de fleste steder, da han møder verden med et smil.
Vores ”problem” er hans madvaner, eller mangel på samme.
Lidt historie:
Simon har været en del syg, forkølelse, influenza, lungebetændelse m.m..
Den sidste periode har efterhånden varet i 1½ måneds tid, med bl.a. lungebetændelse, svamp i mund og skridt, feber virus og voldsomt udslæt. I denne periode har Simon primært fået bløde madvarer, som boller, yoghurt, ostetrekanter m.m..
Inden han blev syg spiste han også mest bløde madvarer, men dog "rigtig mad" - så som fars mad, sovs og kartofler..
Vi hører tit, at børn på samme alder spiser alt hvad der bliver serveret for dem, men sådan er det altså ikke med vores lille Simon.
Simon spiser f.eks. ikke fast kød, f.eks. som kylling..
Nu går mit spørgsmål så på, er det noget vi skal gøre noget ved, eller bare lade ham få hvad han vil, og så kommer det med tiden..??
Simon er stadig lidt pylret, og totalt snot forkølet, men kan godt spise mad som kødsovs - som altid har været hans favorit :o) - men stadig ikke kartofler og andre ting..
I vuggestuen spiser han nogenlunde, men heller ikke her spiser han fast kød..
Vi har lavet en madplan, så vi alle 3 spiser mad som vi ”ved”, at han kan lide, men er det godt, eller skal vi bare spise vores mad og lade Simon få noget andet..??
Vi spiser altid sammen, både morgen og aften, og Simon spiser selv. Vi forsøger ikke at sætte hans spisevaner i fokus – det er stressende for både Simon og os..
Har du mon nogle gode råd til os..??
Mange hilsner fra V