Svar: Madvaner for dreng på 16 mdr.
27. september 2010
Alder:
16 mdr.
Kære V
Tak for dit brev og velkommen til :)
De fleste børn vil i 1-2 års alderen spise meget selektivt, den naturlige lyst til at smage på tingene og putte alt i munden er væk og barnet undersøger maden på alle mulige andre måder i stedet for - den smattes ud mellem fingrene, den tygges og tages ud af munden, den tørres ud i håret eller smides på gulvet, for at se hvor den så ryger hen ...
At Simon spiser lidt selektivt lyder altså helt normalt for hans alder og det skal I ikke gøre for stort et nummer ud af. Det er netop, som du skriver, rigtig vigtigt at I spiser sammen og hygger jer når I spiser. Simon skal forbinde det at spise med noget rart og så skal spisevanerne ved bordet ikke være i fokus.
Du skriver at I prøver at lave en madplan, hvor I får mad, som I ved at han kan lide og det er naturligvis rigtig godt, det er jo et godt udgangspunkt for succes :) Men det er også vigtigt at han introduceres for nye fødevarer og lærer at spise mere og mere varieret mad og derfor vil det generelt være en god idé at han sammen med noget han godt kan lide også får noget nyt, noget han ikke har smagt før.
Det vil sandsynligvis være sådan at han de første mange gange ikke spiser det nye, men når det serveres for 10. gang, så er der en chance for at han alligevel har vænnet sig til det og accepterer det.
Mit råd er derfor at I forsøger at give ham mad, som tager udgangspunkt i den mad I også godt selv kan lide, mad som er børnevenligt og det vil sige mad med hakket kød og milde fisketyper - men nogle gange skal I f.eks. også spise kylling eller fast kød og her skal han så have dette, men skal ved siden af så have pasta og grøntsager som I ved han også kan lide og gerne vil spise.
Der sker også det, at når han får noget på tallerkenen, som han kender og føler sig tryg ved, så vil han naturligt starte med at spise det og så er han igang. Stille og roligt vil han så med tiden turde og vil begynde at interessere sig lidt for det andet på tallerkenen og begynde at spise lidt af dette, men han er nødt til at føle sig tryg ved en eller anden madvare først :)
Fast kød kræver gode tyggeevner og det er helt normalt at det er svært for ham med den alder han har. Pølser er lidt faste og kan bruges som mellemting og er gode at øve sig på. Farsbrød kan skæres i terne ligesom frikadeller kan og kan også bruges, kylling kan også koges så det bliver ekstra mørt og også kogt hamburgerryg kan forsøges. Det er lidt lettere at spise disse ting end at spise f.eks. et stykke af en engelsk bøf og det er helt naturligt og helt okay - han er stadig bare et lille myr :)
Og så skal i naturligvis også have kødsovs som er hans livret en gang imellem, ligesom I kan lave lasagne eller kartoffelmos og millionbøf - det vil han måske gerne spise netop på grund af sovsen ...
Og ellers kan kartofler jo laves på et utal af måder, så hvis han ikke er til kogte kartofler, så vil kartoffelbåde fra ovnen måske være gode eller han kan få kartoffelrösti eller andet - I må prøve jer lidt frem - og så er der naturligvis børn som bare ikke er vilde med kartofler og fred være med det :)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej og giver lidt ro i sindet. Han lyder til at være en rigtig dejlig og fin lille dreng, som trives og udvikler sig godt!
God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske