Svar: Kolde fingre om morgenen
27. september 2010
Alder:
4 mdr.
Kære udlandsdansker
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er helt normalt at små børn får lidt kolde hænder og også fødder. Det er fordi deres kredsløb stadig er lidt umodent og kroppen bruger flest ressourcer på at holde de vitale organer varme - altså lever, hjerte, lunger osv., det vil sige selve kroppen.
Samtidig har din datter en alder, hvor hun som du skriver, gerne vil sutte på fingre og når fingrene er våde, bliver de naturligt også mere kolde ...
Træk og kulde må hun ikke få, så du skal være opmærksom på hvordan vinduet er i forhold til hende seng ...
Men ellers er det helt okay, at hun bliver lidt kold på sine hænder, hun får sikkert også lidt kolde kinder og det sker der ikke noget ved. At give hende handsker på vil være synd, da det vil forhindre hende i at sutte på hænder og så bliver hun naturligt ked af det og det lyder som om at hun er puttet fint med undertøj, nattøj osv.
Der er ikke officielt nogle anbefalede sovetemperaturer for børn, men til voksne anbefales det at sove i et rum med en temperatur mellem 16-20 grader.
Men lige en lille ting - du skriver "soveposen er uden arme" og jeg ved godt at der i udlandet findes soveposer lavet på denne måde .. I Danmark puttes børn dog med en babydyne eller sover i en voksipose (eller lignende) og du kunne overveje om din datter bedre ville kunne holde varmen ved at blive puttet på denne måde. En dyne puttes jo om hende også omkring overkroppen og dermed armene og i en voksipose, vil hun naturligt også kunne have armene ned i posen - hvor den model du bruger, tror jeg fungerer næsten som en trøje med bund og altså er uden ærmer og dermed uden noget vatteret omkring armene. Bare en tanke, det kunne måske gøre en forskel hos jer.
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske