Svar: Dårlig søvn og spisning
28. september 2010
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at Gustav har refluks og spørgsmålet er om ikke I skal bede om at blive henvist til en børneafdeling. Det er normalt der man stiller diagnosen og behandler refluks. Man kan blandt andet undersøge surhedsgraden i den gylp han har, man kan også måle surhedsgraden i maven, se på maveindholdet osv.
Refluks er egentlig bare betegnelsen for at noget maveindhold glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det vi som voksne kender som "sure opstød", hvilket er meget almindeligt. Refluks hos små børn er altså til en vis grad normalt og man vurderer derfor problematikken ud fra, hvordan barnet trives og udvikler sig. Hvis barnet tager på, virker til at have det godt trods stor gylp og nogle gange opkastninger, så ser man tiden an - men hvis barnet begynder ikke at tage på, fordi der kommer mere mad ud af munden end igennem mave og tarm, ja så er man nødt til at behandle.
Børn kan i forbindelse med forskellige sygdomme have reflux. Det kan f.eks. være børn med bugvægsdefekter og neurologiske lidelser, børn der fødes med mavemundsforsnævring. Hos mange børn drejer det sig om at musklen mellem mavesæk og spiserør ikke lukker helt sammen og at der derfor sker tilbageløb meget let. Nogle gange vil man vælge at operere, andre gange forsøge med medicin og atter andre gange ser man som sagt tiden an og lever med det ekstra vasketøj ... :)
For de fleste børn med refluks er det noget de vokser fra og det hjælper ofte i takt med at barnet begynder at få mere fast føde. Den lidt fastere grød og mos bliver lettere liggende i maven og barnet begynder således at gylpe mindre og mindre.
Man kan købe en specielerstatning til børn med refluks Enfamil AR hedder den og sælges på apoteket. Den virker ved at være tynd i flasken og blive tyk i maven og ligger således tungere i maven og glider ikke så let ud igen.
Nogle vælger at give 1-2 flasker om dagen, f.eks. inden natten i håb om at han så kan sove lidt mere, lidt længere uden at gylpe hele natten igennem ... men nogen garanti er der ikke og lige nu lyder det som om at amningen fungerer hos jer, og bestemt som om at du har masser af mælk :)
Du har naturligvis ret i at din mælk godt kan løbe så hurtigt i ham, at han naturligt må gylpe noget op igen efter at have spist. Nogle kvinder har en meget hurtig nedløbsrefleks og barnet skal ikke die ret længe før mælken løber til og nærmest sprøjter ud til barnet. Det kan godt gå så stærkt at barnet nærmest kløjs i det, hoster og sprutter for at følge bare lidt med.
Hvis det er tilfældet hos jer, så må du lade mælken sprøjte, når han slipper, så det værste tryk lige kommer ud. Det gør ikke noget, det er mest vandholdig mælk der kommer der og du må opfange det i en stofble. Når der så er lidt mere ro på igen, så lægger du ham atter til og det er her rigtig fint at amme ham i forskellige stillinger og præcist som du beskriver, forsøge at amme ham hvor han sidder op, fordi det hjælper ham til at holde maden bedre i sig.
Du kan også med held forsøge at lægge dig ned og amme og det kan, til kvinder der har mælk der løber meget hurtigt, faktisk være en fordel at amme imens du ligger på ryggen. Det at brystet kommer til at ligge mere fladt og imod tyngderetningen gør, at barnet kommer til at die lidt mere roligt og mælken løber lidt langsommere.
Han skal naturligvis have sin mælk, men det kan være udmærket at du erstatter brystet med en sut, når du fornemmer at han har fået, hvad han har behov for. Sutten har den fordel, at det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper mælken igennem systemet, så han gylper mindre.
Der er bestemt ikke noget galt med din mælk, det er ikke derfor han gylper. Det er sandsynligvis fordi han har en lidt løs mavemundsmuskel og fordi du har en rigtig god nedløbsrefleks og de to ting giver bare ekstra meget gylp. Og det kan sagtens have været tilfældet med begge børn :)
Når han sover, så sørg for at han ligger højere med hovedet, læg en lille pude, et lille tæppe eller lignende ind under hans madras, stil liften lidt løftet osv. Det er ligge eleveret, vil hjælpe mælken til at blive i maven og gøre at han ikke gylper helt så meget :)
Og ja - det er frygteligt frustrerende, for ofte føles det som om at man ammer og ammer, og det hele kommer op og så er man jo nødt til at lægge til igen, for når maven tømmes, skal der jo mere i ... Frustrerende - men læg mærke til hvorvidt han virker til at tage på og tag så en snak med lægen om, hvorvidt jeres lille Gustav skal behandles for refluks.
Rigtig meget held og lykke med ham, rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske