Svar: Sparker dynen af / falde i søvn selv
28. september 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Mamma til S.
Med den alder din dreng har lige nu, så er han naturligt meget motorisk urolig og du kan faktisk ikke gøre så meget ved det ... det er noget han vokser fra :) Men lige netop i denne periode, som især er slem fra 8-10 måneders alderen (+/-), vil han naturligt sparke dynen af, flytte på sig når han sover. Mange børn vil sågar rejse sig i søvne og vil ikke kunne lægge sig igen og de fleste børn vil i takt med at de begynder at kravle også om natten lægge sig op på alle fire og rokke frem og tilbage. Man taler om "headbanging" i denne alder, fordi barnet mere eller mindre i søvne, lægger sig og banker hovedet ind i sengegavlen.
Så et eller andet sted tænker jeg, at tiden også må arbejde for jer :)
Men ellers skal du naturligvis forsøge at holde ham varm med nattøj indendøre, gerne en natdragt med fødder og med lange ærmer. Han skal have undertøj på under, som du også beskriver og du kan overveje om han har brug for uldundertøj, for at blive holdt ekstra varm på brystet.
Udenfor kan han blive puttet i en heldragt i fleece eller en sovepose i fleece, men det varer ikke længe før han vil kunne sove i en flyverdragt, der er blød og vatteret og netop til børn i den alder.
Du kan bruge hans voksipose som du forsøger nu, du kan forsøge med dynen - du kunne overveje om han skal skifte til en juniordyne. Dette anbefales normalt først fra 12 måneders alderen, men børn er jo forskellige og hvis han er en stor dreng rent fysisk så kan han godt have glæde af det nu. Det lyder jo som om at han ingen problemer har med at få dynen sparket af sig .. Du kunne evt. stoppe dynen ned omkring fodenden af madrassen, så du på den måde sikrer dig at han ikke kan få den over hovedet, men at de holder sig nede ...
du kan også prøve med et lille tæppe, det kan også være lavet af fleece eller være et mere gammeldags strikket tæppe. Selvom et tæppe sparkes af, så kan det stadig fordi det er blødt og lettere i materialet kunne varme lidt på ryggen og omkring hans krop, hvor det nu lægger sig. Det virker heller ikke så tungt som dynen, så måske vil han acceptere et tæppe på en anden måde og det er jo bedre end ingenting.
Med hensyn til at falde i søvn selv i barnevognen, så skal du for det første sikre dig at puttetidspunktet er rigtigt og at du ikke putter ham alt for tidligt. Du kunne starte med f.eks. at trille ham en tur, hvor han sidder op, kigger på verden, mærker vinden i ansigtet osv. og først, når han viser tydelige træthedstegn lægge ham ned og lade ham falde i søvn. Her skal du så lægge mærke til klokken og det er så det tidspunkt, hvor du i øvrigt skal prøve at putte ham, ikke før :)
Og så er løsningen igen, at du når du putter ham, forsøger at holde barnevognen i ro, så han stille og roligt lærer at skulle sove uden at være i bevægelse :)
Håber dette hjælper dig videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske