Brev:
Døgnrytme og mad - 12 mdr.
29. september 2010
Alder:
12 mdr.
Døgnrytme og mad - 12 mdr.
Kære Helen.
Rytme, madvaner og min datters dejlige sind er lige pludselig blevet et stort rod.
Cecilie er 1 år om 1 uge
Inden for den sidste mdr er de gode rytmer ikke så gode længere :-)
Vi har i lang tid haft en god rytme hvor hun spiste godt (næsten voksen portioner) fik 1 godnatflaske kl halv syv på 200 ml og sov til næste morgen ca. halv syv. I vuggestuen sov hun 2-2½ time til middag.
Hun fik grød om morgenen og når vi kom hjem fra vuggestue sad vi og fik en halv rugbrød eller noget grønt.
Aftensmad kl fem halv seks hvor hun fik grød (eks kartoffelmos) og grøntsager og kød i stykker som hun selv spiste.
Hun var som regel altid i godt humør (lidt mindre i ulvetimen ml. fire og fem).
Aktuelt: får grød om morgenen, det er forskelligt hvor meget hun spiser.
De siger at hun spiser rigtig godt i vuggestuen, men hendes middagslur kan vare alt fra 1½ time til 2½ time.
Når jeg henter hende er hun glad for, at se mig men når vi kommer hjem virker hun utilfreds. Hun bliver hidsig når hun ikke får lov til det hun har lyst til.
Hun kan sidde og lege selv og pludselig får hun et flip hvor hun smider med legetøjet, Så vil hun op, så vil hun ned.. og sådan går eftermiddagen. Hun bliver sur når hun skal skiftes når hun skal have tøj på.
Jeg tilbyder hende altid noget let at spise når vi kommer hjem og sætter mig sammen med hende og giver hende nærvær. men hun vil oftest ikke have noget mad og bliver hurtig sur over, at sidde i den høje stol.
Til aftensmad afviser hun ofte maden efter få bidder. Jeg prøver at varriere maden meget for har tænkt på om hun ikke kunne lide maden. Til sidst ender det som regel med, at jeg smører en rugbrød med makrel (det ved jeg hun kan li) så spiser hun 2/3 del af den.
Hun får som sagt så en flaske (200 ml) kl halv syv og bliver puttet senest kl. syv. Hun vågner midt på natten, omkring kl 3-4 og virker lysvågen. det hjælper ikke, at give hende vand, eller synge for hende. Det ender med, at jeg giver hende en flaske og så lægger hun sig til at sove (hun havde ellers i lang tid undværet natflasken).
Hun er nem at aflevere i vuggestuen, er glad for andre mennesker, udadvendt og nysgerrig.
Jeg tror ikke, at hun er mæt nok til natten, men jeg kan jo ikke tvinge hende til at spise.
Hvad er der sket??
Hvorfor sover hun pludselig så dårligt?
Hvorfor spiser hun ikke så meget mere?
Hvorfor er hun pludselig så temperamentsfuld?
Håber, at du kan komme med nogle gode råd.
Kærlig hilsen
en frustreret mor