Svar: Døgnrytme og mad - 12 mdr.
29. september 2010
Alder:
12 mdr.
Kære frustrerede mor
Det er helt normalt at børn omkring 1 års alderen og i månederne frem, begynder at spise mere selektivt. Den naturlige lyst til at smage og putte i munden er væk.
Samtidig vil børn i denne alder ofte meget gerne spise selv, men bliver frustreret, fordi de f.eks. endnu ikke mestrer at spise med en ske, det går bedre med fingrene og med en gaffel, men ikke alt kan jo spises på denne måde og de bliver derfor let irriteret og frustreret under spisningen. I det hele taget er det enormt frustrerende at ville, men endnu ikke at kunne og der er mange situationer i hverdagen, hvor jeres datter prøver og vil selv, men hvor hun stadig må give op - og det giver ekstra pylren og utilfredshed.
Det er naturligvis vigtigt at give hende mad som hun selv kan sidde med og er i stand til at spise og så må du der ved siden af forsøge at supplere med lidt mos og grød, når du kan få lov til det.
Hun har stadig brug for mange små måltider dagen igennem, det er bedre at hun spiser lidt og tit end få og store portioner og det er således vigtigt at hun får 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider.
En plan for dagen vil normalt se således ud:
Morgen: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskellige smørbart pålæg, gerne fiskepålæg og får også altid grøntsager til frokost. Det kan være kogte grøntsager eller grøntsagsretter af forskellig slags. Hun kan også få pasta, ris, rejer, muslinger, hårdkogt æg osv. måske får de varm mad i vuggestuen og det er helt fint. Vand af kop.
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk eller neutral yoghurt eller lignende med frugtmos, rugbrødsdrys, mysli. Vand af kop.
Aften: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og også stadig lidt moset mad. Hun kan f.eks. selv spise frikadellen i stykker og du kan give hende kartofler der er moset med sovs. Maden skal smage af noget og være indbydende i både farve, smag og konsistens. Hun skal have det samme som I andre.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet og puttes herefter til natten, gerne som nu med en flaske, men denne skal stille og roligt trappes helt ud - den kan i stedet erstattes med en kop mælk.
Sover uden mælk til næste morgen og er hun tørstig om natten, kan hun tilbydes lidt vand :)
De fleste børn vil i 12 måneders alderen have behov for at sove ca 13½ time i døgnet, dette kan f.eks. være fordelt sådan at barnet sover 2½ time om dagen og 11 timer om natten eller at barnet sover 12 timer om natten og 1½ time om dagen.
Det lyder som om at jeres datter umiddelbart sover rigtig godt. Hun sover ofte 12 timers nattesøvn og varierer så sin dagsøvn mellem 1½-2½ time. Det er fint, hun må gerne variere på denne måde, men de opvågning hun nogle gange har midt nat, kan godt skyldes at hun den dag har sovet længere lur og derfor naturligt vågner og føler sig frisk. Nogle dage sover hun jo rent faktisk en del og som udgangspunkt vil børn sove, når de er trætte og vågne, når de ikke har brug for at sove ..
Man kan diskutere hvorvidt hun skal puttes lidt senere nogle dage eller have afkortet sine dagslure. Lige i øjeblikket tænker jeg at I ikke skal gøre så meget ved søvnen, det vil sandsynligvis ændrer sig i løbet af den næste tid og jeg synes I skal se tiden lidt an.
Temperamentet vil I møde mere og mere - især alderen 1-3 år er præget af at barnet får mere og mere egen vilje og udvikler mere og mere selvstændighed og det er det I mærker spirer lige nu :)
I må prøve at guide hende, lytte, prøve at hjælpe, men også lade hende forsøge selv ved at motivere og opfordre og så naturligvis være der, når de hele er for svært.
I skal give hende masser af fysisk kontakt, hun er stadig et meget lille barn, selvom hun nu begynder at udforske verden mere og mere på egen hånd og netop derfor sidder hun ikke længere så meget på skødet, sidder ikke og kæler, nusser, kærtegner osv. som tidligere - men behovet for dette er stadig stort. Så prøv at give hende ekstra fysisk kontakt, når I kommer hjem, lad hende mærke jer, lad hende mærke at I stadig er der for hende, selvom I er adskilt i dagtimerne.
Jeg håber at ovenstående giver lidt indblik i hvad der sker hos jer og hvad I kan forvente og hvordan I kommer lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske