Svar: Aftenputning - 17 mdr.
29. september 2010
Alder:
17 mdr.
Kære Rikke
Sygdom kan ødelægge alle gode vaner, og alder og udvikling spiller også ind :)
Det er rigtig godt, at du fornemmer at jeres dreng er tryg ved sin seng, at han sover godt i sengen og fint kan falde til ro der, når han først er træt nok ... og det er måske netop her I skal have lidt fokus, for jeg får lidt på fornemmelsen, at hans protester måske godt kan handle om at han ikke er træt nok, når han puttes ...
De fleste børn vil i jeres drengs alder have brug for at sove ca 13½ time i døgnet. Nogle lidt mindre, andre lidt mere. De fleste børn vil trives med at sove 2-2½ times middagslur og 11 timer om natten. Det vil sige, sove fra f.eks. 12-14 og så blive puttet kl. ca 20 og vækket kl. ca 7 ...
Hvis jeres dreng sover længere middagslur, vil han naturligt skulle puttes lidt senere eller vil måske stå lidt tidligere op :)
Det er også sådan, at han jo bliver mere og mere bevidst med den alder han har og han vil naturligt hellere være sammen med jer, end at ligge alene i sin seng på et mørkt værelse ... Dette skal I naturligvis anerkende og samtidig skal I naturligvis også holde fast i at det er sengetid og ikke legetid, når det er sådan :)
Og så tænker jeg også at han lige nu godt kan have en erfaring med sig om at det at blive puttet er forbundet med et ritual, der skal vare 1 time eller mere. Sådan har det jo været gennem længere tid og man kan faktisk godt komme ind i en vane, hvor barnet tror det er sådan ... Derfor er det en rigtig god idé at I det næste stykke tid ikke putter ham, før I er helt sikre på at han er træt nok og parat til at sove. Det vil sige, at hvis han normalt først sover kl 21, så skal I ikke putte ham før kl 21 - og samtidig skal I så holde fast i at han ikke begynder at indhente den manglende søvn i dagtimerne og bare forlænger sin middagslur, for så ændrer I intet.
Stille og roligt kan I så begynde at putte ham tidligere og tidligere og han vil begynde at mærke naturligt behov for at komme i seng, han vil begynde at føle sig træt :)
Trygheden og roen giver I ham ved at lave noget praktisk. I skal vise ham, at når han skal sove, så har I noget praktisk og noget kedeligt at lave. Jeg vil derfor foreslå jer at I putter ham som I plejer, synger en sang, taler lidt med ham om dagen og hvad han har oplevet osv. Derefter stiller I jer i nærheden, så han kan se jer og høre jer og laver noget praktisk. Det kan være at ordne strygetøj eller lægge tøj sammen.
Det at være i gang med noget praktisk og monotomt, noget kedeligt, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan I så verbalt betrygge ham ved at fortælle at I er der og holde fast i at han skal sove. Han oplever ikke at I går fra ham, men at I stadig er der og at det er okay bare at ligge i sin seng.
I kan sige direkte "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", og netop det at han selv begynder at lægge sig vil være vigtigt i forhold til at han forstår, hvad det er han skal nu. I stedet for I lægger ham og han som en fjeder springer op igen og igen.
I betrygger og beroliger og lader ham mærke at I stadig er der, I gør ham tryg :) Men samtidig får I signaleret at det er sovetid og ikke legetid nu.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske