Svar: Vågner hele tiden - 7 mdr.
30. september 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er især to ting jeg hæfter mig ved - det ene er at din datter vågner, søger flasken og I forsøger at undvære flaske fra hun puttes til næste morgen tidlig ... det andet er, at I er nødt til at berolige hende ren fysisk, at hun har og vågner af stor motorisk uro.
Med hensyn til flasken, så er det relevant at børn på 7 måneder får 4 flasker i døgnet. Hendes behov for mælk er fortsat meget stort, det handler også om at hun skal have væske nok og ofte vil hendes mælkebehov ligge på ca 750ml i døgnet. Derudover skal hun have tre hovedmåltider og et par mellemmåltider som du også beskriver at hun får.
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvor meget flaske din datter egentlig får, men tænker altså at hun godt kan have et reelt behov for mælk/flaske sen aften og tidlig morgen.
Så vil du måske spørge - hvorfor har hun så kunne sove uden før og forklaringen på dette er, at hun også før har fået mere mælk om dagen, men med den alder hun har nu, så er det vigtigt at hun får mere fast føde i løbet af dagen og at mælkeindtaget trappes ned, netop for at hun spiser mere rigtig mad. Men for at sikre hendes behov for mælk/væske, er hun så naturligt nødt til at få sine flasker på ydertidspunkterne ...
Så mit forslag til en dagsplan til et barn på 7 måneder vil se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Formiddagslur og puttes uden flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk mv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet kan variere efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, mad der smager af noget og mad med mere bid. Grøntsagsmos med kød eller fisk, brødskorper i hånden, kogte grøntsager i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
I skal altså sikre jer, at hun får den mælk og den mad hun har behov for hele dagen igennem og være klar over at mælk sen aften og tidlig morgen vil være et naturligt behov i denne alder .. At sove igennem er at sove 5-6 timer uden at få mælk, sove 7 timer, hvis man hører til de meget heldige :)
Hendes motoriske uro og behov for at I holder hænderne fysisk på hende og hjælper hende til ro, hører også alderen til. Hun er stadig så lille at hun har svært ved at skifte stilling og putte sig selv, og samtidig har hun også brug for muligheden for at kunne vende og dreje sig og finde en stilling, som hun finder rar og god.
Hun bruger sig selv mere og mere fysisk og det gør hun både om dagen, når hun er vågen og aktiv, men det gør hun også om natten i søvne - og især er det svært for hende at finde fysisk ro - hun sparker, drejer sig, vifter med armene, irriteres over dynen osv. og det er normalt. Det er noget hun vokser fra, men det kan tage tid ..
I skal vurdere hvornår det er nødvendigt at I rent fysisk står og holder hende, for at hjælpe hende til fysisk ro og hvornår hun skal have lov til at tumle rundt. For nogle gange skal hun faktisk have lov og hun må med den alder hun har nu, gerne trille om på siden eller om på maven og sove videre der, hvis hun har det godt med det :)
For nogle hjælper det i en periode at putte barnet i f.eks. en voksipose eller lignende, hvis I har en sådan I bruger i barnevognen. Det kan give barnet større fysisk ro netop at være puttet i en sovepose og kan være en idé ...
Jeg håber at mine tanker hjælper jer videre, i hvert fald får I her lidt forklaring på hvad der nok sker hos jer og hvad I kan forvente :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske