Svar: Vokser ikke nok
30. september 2010
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Rie
Det er meget fint at jeres læge vil holde øje med, hvorvidt jeres dreng mangler væksthormon og du skal naturligvis følge lægens anvisninger.
Men indtil næste undersøgelse er det, som du også selv skriver, rigtig godt at holde fokus på hans indtag af fedt og protein.
Det er helt okay at give ham smør på brøddet, fed ost, sovs og også sødmælk. Helt fint, det må han meget gerne få. Det er som du skriver vigtigt at energiberige maden lidt ekstra, når han nu ikke spiser særligt store portioner.
Han skal ikke leve decideret usundt og fyldes med kager, slik og saftevand. Han skal stadig have sunde fødevarer og det sunde fedt får han især via fisk. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at spise fisk næsten hver dag. Det må meget gerne være i form af smørbart fiskepålæg, som makrel, sildepostej, tun, rognguf eller lignende. Det kan også være stykker af laks, rødspættefilet - hvor han gerne må få remoulade på, det kan være rejer eller fiskefrikadelle.
Proteiner er vigtige for væksten, man kan sige at protein er kroppens byggestene og der er blandt andet også derfor man ofte tilfører ekstra proteiner til mælken til for tidligt fødte børn.
Protein får han især via kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Havregrød om morgenen, fiberholdigt brød til frokost og som mellemmåltider, det vil være rigtig godt.
Det fremgår ud fra din plan, at han ofte spiser mest rugbrød, det er jo også sundt og godt, men du må gerne variere hans brødtyper mere, så han får flere slags kerner og korn. Du kan meget fint købe fiberholdige boller til ham og her altså give ham smør, ost osv. til, så han får lidt ekstra den vej. Det vil være rigtig godt om eftermiddagen. Du kan bage selv, du finger blandt andet en opskrift på havregrynsboller i babykøkkenet her på siden :)
Også en portion ymer kunne være en idé, det har et højt indhold af protein og tilsat mysli får han også kerner.
Du kan lave proteindrik til ham, som han få om eftermiddagen:
Opskrift på proteindrik:
1½ dl ymer
1 dl kærnemælk
1/4 dl piskefløde
Blendes med sukker og evt. lidt vanille efter smag. Derudover kan tilsættes forskelligt frugt, eller saft eller juice, det er nærmest kun fantasien der sætter grænser. Hvis du blender jordbær eller banan i bliver det som en lidt tyk milkshake, som han sikkert vil synes om :)
Protein er vigtigt, men tal også lige med lægen om, hvor meget I må give ham i forhold til at han kun har en nyre ...
Det vil være rigtig godt at I supplerer ham om aftenen med en godnatgrød. Han spiser ikke særlig meget til aftensmad og det at få lidt ekstra næring inden sengetid, kan være ganske fornuftigt. Det kunne være en portion havregrød, det kunne også være en bolle med lidt smør ...
Det skal serveres som en del af putteritualet, altså lige før sengetid, hvorefter han/de så får børstet tænder og gøres helt klar. Det skal ikke serveres som erstatning for aftensmaden, så han pludselig lærer at hvis han lukker munden ved bordet, så disker I op med noget mere lækkert :)
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske