Svar: Får min søn på 6 mdr. mad nok?
30. september 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Signe
Din drengs væskebehov er stort, han vejer 10 kg og vil sandsynligvis have brug for ca 900-1000ml mælk i døgnet + den mængde vand han kan drikke af en kop.
Lige nu får han 3 store flasker og 1 mindre flaske og måske er det ikke helt nok ... De fleste børn er 7 måneder før de kan nøjes med kun fire flasker, men det lyder som om at det er okay at forsøge det nu, hvor din dreng er 6½ måned. Jeg vil dog lægge den ene lidt anderledes, for at give plads til et måltid ekstra ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske som nu
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende som nu, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet afhænger af hvor sen en formiddagslur han sover
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød/fisk, suppleres med kogte grøntsager at gumle i, brødskorper osv. som nu, Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20: Puttes til natten m. stor flaske.
Sen aften 24: Flaske som nu
Som du kan se så synes jeg at du skal prøve at give ham flaske at sove på inden middagsluren og så indføre et ekstra måltid om eftermiddagen, ligesom lidt frugt om formiddagen ville være godt. Mon ikke det så vil mætte ham, så han atter sover lidt bedre om natten ...
Hvis ikke, så kan det være nødvendigt at give ham lidt mindre portioner skemad og skrue mælkeindtaget om dagen lidt op, ved f.eks. også at give flaske om formiddagen ... men prøv om ikke ovenstående plan kan hjælpe jer videre på vej :)
Og så skal han måske også sove i sin egen seng, så I ikke forstyrrer hinanden. I første omgang kunne du prøve at koble hans tremmeseng til jeres seng, ved at fjerne den ene side. På den måde kan han lære at sove i sin egen seng, du kan berolige ham med din hænder og nærhed om natten uden at du behøver stå op og I forældre får dobbeltsengen for jer selv ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske