Svar: Mængden af mad - 8 mdr.
30. september 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Camilla
De fleste børn vil i 8-10 måneders alderen nyde at spise mad i stykker og vil hellere dette end at blive madet med ske. Og det er naturligvis dejligt, det er jo godt at de gerne vil prøve at spise selv :)
Men det at spise selv, kræver rigtig stor koncentration. Det kræver meget energi og opmærksomhed fra barnets side, at få fat i maden, få maden til munden, ind i munden, tygge den og føre den med tungen tilbage i svælget og så synke den, når den har den rette konsistens og derfor vil børn i denne alder ofte afslutte måltidet, før de egentlig har fået mad nok. Det er ikke fordi de er mætte, men fordi de er trætte og mangler koncentrationen.
Derfor er det ganske fornuftigt at følge efter med lidt skemad, som du også gør og stille og roligt vil din datter så blive bedre og bedre til at spise selv og vil kunne spise mere og mere, men så længe hun ikke kan det, skal du supplere med lidt mos og ofte også lidt grød om aftenen :)
Det handler også om at hendes energibehov er stort og at hun bruger sig selv rigtig meget motorisk, og det er langt lettere at energiberige lidt mos og grød med ekstra fedtstof og mælk end det er at få fedt nok i hapserne ...
Du skal være opmærksom på at du kan bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg, så hun på den måde også kan få lidt ekstra brød sammen med mosen :) Og så er kød, fisk og grøntsager rigtig godt at give både til frokost og til aften :)
Så mit råd er altså at du blive ved med at give din datter supplement med skemad det næste stykke tid og i takt med at hun så bliver bedre og bedre til at spise selv og kan klare flere hapsere, så skruer du ned for mængden af skemad og tilsidst kan grøntsagsmosen erstattes af kogte grøntsager i stykker, godt kogte pastaskruer og små stykker af en frikadelle - ved siden af rugbrøddet :)
Rigtig meget held og lykke, fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske