Brev:
Mad igen!
30. september 2010
Alder:
10 mdr.
Mad igen!
Kære Helen,
Tusind tak for dine tidligere svar. Jeg er meget glad for at kunne få hjælp af dig! Efter en del bøvl og skrigen droppede vi at give S. flaske, men han falder fint i søvn uden at få mælk. Så tager jeg ham op omkring kl. 22 og ammer ham i søvne. Han får mælk igen næste morgen, når vi vågner. Det fungerer rigtigt fint.
Jeg skriver til dig igen omkring måltiderne med S. Jeg går snart ud af mit gode skind! Han vil ikke have kartoffelmos. Lidt bøvlet når min mand og jeg begge er glade for kartofler, men fred være med det, så bliver han fri. Skemaden går lidt op og ned, mest ned synes jeg. Så i perioder dropper vi det helt og giver ham kun mad i bidder. Det går som regel nogenlunde, men det er ikke så meget han får indenbords. Han virker dog ikke sulten. Faktisk viser han utroligt sjældent tegn til sult.
Men selv mad i bidder kan være svære at få ham til at spise. Frokosten synes jeg tit varer meget længe, fordi han simpelthen ikke kan koncentrere sig om at spise. Han vil gerne spise selv, og det får han også altid lov til, men der er altså nogle ting, som jeg er nødt til at give ham, f.eks. æg og brød med smørrepålæg. Dog har han tit travlt med tusind andre ting, kigge ned på gulvet, pille i nogle krummer på bordet, vende sig helt rundt i stolen, hiver dækkeservietten af (som ellers sidder fast med sugekopper), skubbe stolen ud med fødderne, hive hagesmækken af osv. Alt sammen ting, som forstyrrer både ham og jeg i måltidet.
Når jeg vil give ham en bid ham (og det gælder faktisk også når jeg prøver at give ham grød/mos), flagrer armene rundt eller ham gnider hænderne rundt i ansigtet, uden at han dog er træt. Derfor kan vi tit sidde op til 45 min. uden at han egentlig får spist ret meget. Nogle gange prøver jeg at give ham lidt legetøj at sidde med, hvis det kan holde ham beskæftiget, men han smider det hurtigt på gulvet, og så er den ide droppet!
Jeg bliver sindssyg af at bruge så meget tid på måltiderne, når han alligevel ikke spiser ret meget. Jeg plejer at syntes at måltiderne er hyggelige, men jeg mister meget hurtigt tålmodigheden, når han ikke kan samle sig om at spise. Det ville jo være skønt, hvis han bare spiste, og så kan han komme ned og lege igen, men det forstår han nok ikke endnu.
Har du en ide til, hvordan jeg/vi kan lære S. at fokusere på måltidet? Og hvornår skal jeg stoppe med at forsøge at give ham mad? Ofte vender han hovedet væk allerede efter et par mundfulde, men han kan da ikke være mæt allerede?
Med venlig hilsen
Mette