Svar: Mad igen!
Kære Mette
Tak for din fine beskrivelse af hvordan S sidder ved bordet, når I skal spise - det er rigtig godt beskrevet og mange med børn på 10 måneder vil nikke genkendende til det du fortæller :)
Netop i denne alder, vil mange børn have svært ved at koncentrere sig om maden og det er pludselig sjovere at undersøge maden, smatte den ud mellem fingrene, køre det hele rundt i hovedet og håret, trille det ud over bordkanten osv. end det er at putte det i munden.
Mange børn vil også lukke munden for skeen og vil helst spise selv - hvilket jo er super godt, men de mister stadig ofte koncentrationen, fordi det kræver rigtig meget at spise selv og de bruger stor energi på det og det betyder at de ofte ikke får helt nok og derfor stadig har brug for lidt supplement af grød og mos ...
Grød er godt om morgenen og du må også gerne supplere ham med grød om aftenen som en del af putteritualet og så du sikrer dig at han ikke går sulten i seng. Grøntsagsmos kan til frokost bruges som smørbart pålæg og på den måde kan du få lidt ekstra i ham og har du f.eks. lidt lasagne eller lignende som rest fra aftenen i forvejen, så må han også gerne få lidt af dette til frokost. Om aftenen kan du mose kartofler med sovs og give frikadellen i stykker, så han på den måde igen får begge dele - mos og mad han selv kan spise :)
Han skal spise med fingrene og det er godt at lade ham gøre det og lade ham øve sit pincetgreb. Du skal være opmærksom på ikke at lægge for mange hapsere foran ham af gangen, da han så mister overblikket og leger med maden i stedet for at spise. Giv ham gerne kun 3 hapsere, lad ham spise dem og giv ham så 3 nye.
Sørg for at variere, så han hele tiden får noget nyt og spændende. Sammen med sine rugbrødshapsere til frokost kan han få kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, han kan få kartoffelbåde, stykker af ...
... frikadeller (kød eller fiskedelle), stykker af fiskefilet, pølse, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg osv. Så han hele tiden får noget forskelligt og maden på den måde blive mere interessant.
Og så skal du også lære ham at spise med en gaffel. I starten skal du hjælpe ham maden på gaflen, men stille og roligt finder han selv ud af det. I stedet for legetøj i hånden, så skal han have bestik i hånden, og han skal se hvordan du gør og lære af at se på dig. Du skal guide ham, vise ham vejen.
Prøv også at motivere ham ved at fortælle hvad han skal "ind i munden skat, mmm mam mam, ind i munden" og lignende, så han hører hvad du vil have ham til og bliver opmærksom på hvad der skal foregå.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Sørg for at hans lyst til at smatte maden ud mellem fingrene, hælde glasset, så vandet løber ud, banke tallerkenen i bordet osv. bliver stillet et andet sted - uden for spisebordet. Han kan sidde i sandkasse, lege med vand og sand, også i badekarret skal han have bøtter og kander at lege med, han skal måske have en lille tromme eller andet at banke på og lave lyd med. Netop for at få det stimuleret og anerkende hans lyst til disse ting og så bagefter bedre kunne koncentrere sig ved bordet, når han skal spise :)
Lad ikke måltiderne trække alt for langt ud. Sørg i stedet for at han får mange små og hyppige måltider. Jo længere tid han sidder der, jo mindre sjovt er det og der går ikke ret lang tid, før han skal sidde der igen. Så brug ikke mere end 20-25 minutter på det og lad ham så komme ned at lege. Der går ikke ret lang tid, så får han jo tilbudt mad igen :)
Når han vender hovedet væk, så skal du netop prøve at fange hans interesse ved at tilbyde noget nyt, lidt af gangen, små hapsere og forskellighed - lidt brødhapsere, lidt æg, lidt frikadelle, lidt pasta osv.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:
6. november 2024 | Kost og ernæring | 2 år, 2 mdr.
Kære Helen Jeg læste netop dit nyhedsbrev om de forskellige virusinfektioner...
22. oktober 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.
Kære Helen Jeg har en søn på 6½ mdr. Han er en stor dreng, jeg ved ikke...
26. september 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.
Hej Helen Min søn bliver 6 måneder i næste uge og skal derfor opstarte med...
23. september 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Mælkeforvirring - komælk til baby
Kære Helen Jeg er altså efterhånden blevet temmelig forvirret over...
23. september 2024 | Kost og ernæring | 9 mdr.
Kære Helen Vi er en mødregruppe med børn i alderen 9-10 måneder, som har...
Viden om børn:
Gylp
Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.
Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.
Graviditet uden for livmoderen
Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.
Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.
Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.