Svar: Mad igen!
30. september 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Tak for din fine beskrivelse af hvordan S sidder ved bordet, når I skal spise - det er rigtig godt beskrevet og mange med børn på 10 måneder vil nikke genkendende til det du fortæller :)
Netop i denne alder, vil mange børn have svært ved at koncentrere sig om maden og det er pludselig sjovere at undersøge maden, smatte den ud mellem fingrene, køre det hele rundt i hovedet og håret, trille det ud over bordkanten osv. end det er at putte det i munden.
Mange børn vil også lukke munden for skeen og vil helst spise selv - hvilket jo er super godt, men de mister stadig ofte koncentrationen, fordi det kræver rigtig meget at spise selv og de bruger stor energi på det og det betyder at de ofte ikke får helt nok og derfor stadig har brug for lidt supplement af grød og mos ...
Grød er godt om morgenen og du må også gerne supplere ham med grød om aftenen som en del af putteritualet og så du sikrer dig at han ikke går sulten i seng. Grøntsagsmos kan til frokost bruges som smørbart pålæg og på den måde kan du få lidt ekstra i ham og har du f.eks. lidt lasagne eller lignende som rest fra aftenen i forvejen, så må han også gerne få lidt af dette til frokost. Om aftenen kan du mose kartofler med sovs og give frikadellen i stykker, så han på den måde igen får begge dele - mos og mad han selv kan spise :)
Han skal spise med fingrene og det er godt at lade ham gøre det og lade ham øve sit pincetgreb. Du skal være opmærksom på ikke at lægge for mange hapsere foran ham af gangen, da han så mister overblikket og leger med maden i stedet for at spise. Giv ham gerne kun 3 hapsere, lad ham spise dem og giv ham så 3 nye.
Sørg for at variere, så han hele tiden får noget nyt og spændende. Sammen med sine rugbrødshapsere til frokost kan han få kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, han kan få kartoffelbåde, stykker af frikadeller (kød eller fiskedelle), stykker af fiskefilet, pølse, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg osv. Så han hele tiden får noget forskelligt og maden på den måde blive mere interessant.
Og så skal du også lære ham at spise med en gaffel. I starten skal du hjælpe ham maden på gaflen, men stille og roligt finder han selv ud af det. I stedet for legetøj i hånden, så skal han have bestik i hånden, og han skal se hvordan du gør og lære af at se på dig. Du skal guide ham, vise ham vejen.
Prøv også at motivere ham ved at fortælle hvad han skal "ind i munden skat, mmm mam mam, ind i munden" og lignende, så han hører hvad du vil have ham til og bliver opmærksom på hvad der skal foregå.
Sørg for at hans lyst til at smatte maden ud mellem fingrene, hælde glasset, så vandet løber ud, banke tallerkenen i bordet osv. bliver stillet et andet sted - uden for spisebordet. Han kan sidde i sandkasse, lege med vand og sand, også i badekarret skal han have bøtter og kander at lege med, han skal måske have en lille tromme eller andet at banke på og lave lyd med. Netop for at få det stimuleret og anerkende hans lyst til disse ting og så bagefter bedre kunne koncentrere sig ved bordet, når han skal spise :)
Lad ikke måltiderne trække alt for langt ud. Sørg i stedet for at han får mange små og hyppige måltider. Jo længere tid han sidder der, jo mindre sjovt er det og der går ikke ret lang tid, før han skal sidde der igen. Så brug ikke mere end 20-25 minutter på det og lad ham så komme ned at lege. Der går ikke ret lang tid, så får han jo tilbudt mad igen :)
Når han vender hovedet væk, så skal du netop prøve at fange hans interesse ved at tilbyde noget nyt, lidt af gangen, små hapsere og forskellighed - lidt brødhapsere, lidt æg, lidt frikadelle, lidt pasta osv.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske