Annonce

Annonce

Svar: En masse energi


30. september 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres dejlige lille dreng.

De bedste til at vurdere jeres dreng er institutionen og I bliver nødt til at tale med pædagogerne om, hvordan de oplever ham i forhold til andre børn.

Der kan sagtens være en sammenhæng mellem hans lidt for tidlige fødsel, en naturlig motorisk aktivitet og den alder han har, som er helt normalt og ikke noget man skal bekymre sig omkring eller problematisere unødigt og han er stadig så lille at det vil være meget problematisk at give ham diagnoser ... Nogle børn har bare mere fart i rumpetten end andre børn og børn lærer forskelligt. Det skal jeg komme ind på senere :)

Men måske er der noget om snakken og ingen ved hvad fremtiden vil bringe ... der er et usikkerhedsmoment her, fordi han jo virker meget mere aktiv end andre børn og ja - børn med ADHD kan og vil ofte have netop dette høje aktivitetsniveau, hvor de nærmest virker som drevet af en indre motor.

De virker hele tiden igang, og det er som om at kroppen ikke kan holde sig i ro. De har meget svært ved at høre efter og følge instruktioner og de kan have svært ved at fastholde deres opmærksomhed ved en leg gennem længere tid. Når de leger med andre børn, så har de ofte svært ved at respektere andres grænser og har svært ved at aflæse de andre og de har i det hele taget ofte svært ved at lege med andre på en stille og rolig måde, hvorfor andre børn også ofte bliver irriteret på dem.

Der findes 3 typer af ADHD, hvor barnet kan have:
1. overvejende opmærksomhedsforstyrrelse,
2. overvejende hyperaktivitet og impulsivitet og
3. kombineret opmærksomhedsforstyrrelse og hyperaktivitet / impulsivitet.

Og så er det også sådan, at man kan have ADHD i forskellig grad og at børn jo er forskellige, så derfor er ADHD også forskelligt fra barn til barn ...

Din mand har jo ret, når han siger "prøv lige at tænke over det, hvad nu hvis der er noget om snakken og vi rent faktisk kan gøre noget for at hjælpe ham ...?" Uanset om jeres dreng har ADHD eller ej, så kan det jo være rigtig godt at hjælpe ham, for han når et tidspunkt, hvor det naturligt forventes at han kan sidde stille, hvor det forventes at han vil være i stand til at modtage en kollektiv besked og hvor han forventes at kunne lege godt med andre børn (det lyder det som om at han er rigtig god til allerede!) ...

Viser det sig, at han har problemer med dette og man så ved, hvorfor, så er det også langt lettere for andre at forstå ham og forstå hvad der sker. Det vil være langt lettere for andre voksne, andre forældre at møde ham og anerkende ham og hans måde at være på, han vil blive mødt med en langt større forståelse og det vil I som forældre også - for det er jo ikke jeres skyld, det er ikke fordi I ikke opdrager ham godt nok, men fordi jeres dreng har det svært.

Han er ikke uartig eller uopdragen og har om nogen, brug for ekstra meget forståelse og hjælp til at indgå socialt sammen med andre, både børn og voksne. Hvis han altså viser sig at have ADHD ...

Men, som sagt tidligere, så lærer børn også forskelligt og Howard Gardner, en amerikansk psykolog, er kommet med et nyt syn på intelligens og en teori om en ny måde at lære på.

Howard Gardner taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".

De 7 intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at ...


Annonce

... man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.

Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig. Man lærer ved at være i bevægelse og lære ikke, når man sidder stille.

Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig i stedet for deltaljen og studerer til bunds og de børn som man ofte ser sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj igen og igen, hører mere til i denne gruppe.

Det er ikke sådan at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis.

Jeg synes det er en meget interessant tanke, som man fint kan sætte over på små børn. Netop når man mødes i mødregrupper og andre steder, f.eks. til gymnastik, hvor man er sammen med med alderssvarende børn, så er det let at se hvor forskelligt børn lærer og det er godt at være opmærksom på.

For det behøver jo ikke være unormalt eller forkert at være den der klatrer op i ribben med det samme, eller forsøger at forcere enhver forhindring. Måske handler det om at barnet netop lærer ved at være i bevægelse, fordi barnet er kropsligt intelligent. Og de børn som holder sig i baggrunden, studerer de andre og skal prøve til flere gange, før de virker 'selvkørende', ja de gør måske sådan, fordi de er mere 'logisk-matematisk' intelligente og lære på en anden måde.

Så hvad skal I så gøre nu?


Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus

Se flere foredrag med Helen ...


Ja mit råd er at I for det første taler med vuggestuen og også børnehaven, når han på et tidspunkt skal gå der. Hvis de er bekymrede så vil I få det at vide og der vil være tilknyttet en psykolog til institutionen som vil kunne tale med jer og jeres dreng og som vil kunne henvise jer videre, hvis det skønnes nødvendigt.

Mit råd er også at I forsøger at give jeres dreng så overskuelig en hverdag som muligt. Uanset om han har ADHD eller ej, så er det vigtigt for ham, at han ved hvad der skal ske, at han forberedes på de ting I skal lave og at I giver ham faste beskeder, har faste regler og rutiner.

Det kan f.eks. være at fortælle ham at han kan lege færdig med togbanen, for om lidt skal I spise, så han på den måde forberedes og ikke bare hives fra det ene til det andet.

Det kan være at holde fast i visse regler om at man ikke hopper i sofaen for den går i stykker, men han kan hoppe på puderne på gulvet. At han skal sidde ned og spise sin mad, fordi man sidder, når man spiser.

Anerkende hans behov for at bruge sig selv motorisk, vise ham hvor han kan hoppe, hvis han ikke må hoppe i sofaen, lade ham lege ude, kravle op, gynge, cykle osv. så han får brændt lidt energi af, før han skal koncentrere sig om at sidde stille og spise sin mad.

Holde fast i rutiner som fast sovetid og vågentid, spisetider, nattøj, børste tænder, godnathistorie osv. i fast rækkefølge så tingene, dagene ligner hinanden og han på den måde finder ro, fordi han ved, hvad der skal ske.

Disse råd har alle børn i denne alder glæde af og der sket jo ikke noget ved at medtænke det i hverdagen og se om det gør en forskel .. måske er det allerede noget I gør :)

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham og med det hele - I må meget gerne skrive til mig senere hen, alt efter hvad I finder ud af. Det kan jeg også lære af :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Giv dit barn den bedste start!

Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier

Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Flytning med baby

Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...

Læs hele brevet og Helens svar


12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.

Slår hovedet ind i ting

Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....

Læs hele brevet og Helens svar


16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Baby zoner ud

Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...

Læs hele brevet og Helens svar


16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Tumle med baby

Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...

Læs hele brevet og Helens svar


22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.

For hurtig motorisk

Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.


Annonce