Svar: Hvor meget mælk og amning, når han starter vuggestue
30. september 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Anne
Dejligt at høre at det går fint med maden, det er godt at jeres dreng er god til at spise, når han nu skal passes ude - så skal du ikke have den bekymring :)
I forhold til mælk, så vil børn i 9 måneders alderen ofte have behov for 3 amninger dagligt og i 10 måneders alderen skrues ofte ned til 2 amninger. Det vil være hensigtsmæssigt at amningerne om dagen forsvinder helt og der skal ikke erstattes med en flaske, men i stedet med lidt ekstra mad og små mellemmåltider. Det vil være godt at fjerne amningerne om dagen nu, så han er vant til dette når han om et par uger skal starte i vuggestue.
Det vil være fint at amme ham inden han skal skal sove og netop denne amning er ofte den, der bibeholdes længst tid. Det er den amning der forsvinder sidst. Derudover kan han ammes omkring midnat og næste morgen tidlig og når han bliver 10 måneder skal en af disse amninger så forsvinde. Hvilken du synes skal væk først afhænger af, hvad du synes fungerer bedst. Spiser han altid rigtig meget tidlig morgen, så skal du måske bibeholde den - spiser han mest sen aften, så behold den og fjern amningen tidlig morgen, hvor du så evt. står op og starter dagen med en grød.
Hvis han selv vælger brystet fra når han er 11 måneder som storebror gjorde, så er der faktisk ikke grund til at erstatte med en sutteflaske. Den skal han nemlig i princippet af med når han er blevet 1 år, så at introducere den for at fjerne den igen næsten med det samme, det virker lidt skørt ... I stedet vil han så kunne få mælk af en kop inden han skal sove :)
I kan fint gøre sådan at du sover i et andet lokale og far giver jeres dreng den tryghed og nærhed han har behov for. Det lyder som om at det er en løsning der vil fungere godt hos jer og far kan sagtens berolige og betrygge - og netop gøre det uden mælk, så jeres dreng lærer at sove videre uden.
Du skriver at du ammer ham, lægger ham ned for at sove og nogle gange vågner han, så tager du ham op og ammer ham igen, hvorefter han sover. Det lyder for mig som om at din dreng ammes i søvn og det er uhensigtsmæssigt Det er vigtigt at han får sin mælk, men han skal puttes fra din favn og ned, hvor du ønsker han skal sove, lige der hvor han registrerer hvor han bliver lagt, misser med øjnene, triller om på siden og falder i søvn med dine beroligende hænder og kærtegn. Han bør ikke falde i søvn i dine arme og først blive puttet, når han sover tungt, så risikerer du netop at han vågner igen og igen hele natten igennem fordi han savner din favn.
Så han skal have mælk, hvilket han skal til han er 12-14 måneder gammel og det er naturligt at mælk indgår som en del af putteritualet, men han skal ikke falde i søvn med brystet i munden.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes uden at få mælk først
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres også stadig med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Suppleres også med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Vand af kop.
Ammes lige nu og puttes til middagslur, men stille og roligt skal denne amning væk. En overgang kan du give lidt mælk af en kop - men ellers skal han ikke have noget at sove på her.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. som du så fint beskriver. Der skal være mad i stykker og mos, - kartofler moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Kan suppleres med en godnatgrød så du er sikker på at han ikke går sulten i seng og ikke behøver søge brystet af den grund.
Ammes og puttes til natten og sover i egen seng ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes
At jeres dreng er meget morglad lige nu handler om den alder og udvikling han går igennem - han er i separationsfasen og har ekstra meget brug for dig og for fysisk kontakt og nærhed. Derfor er det vigtigt at du netop giver ham alt det han behøver, så han er 'tanket godt op' til at kunne klare at blive passet ude og har noget at tære af, når du ikke er der :)
I kan forsøge at forberede jeres dreng til vuggestuen ved at forsøge at indkøre de tidspunkter, som dagen normalt vil bringe. Det vil sige, komme op til tiden, komme i seng i passende tid, spise på de tidspunkter og sove på de tidspunkter hvor vuggestuen gør dette osv. Så hans rytme så vidt muligt minder om det han nu skal igang med :)
Rigtig meget held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske