Svar: Vågner mellem 2 og 10 gange om natten
1. oktober 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Frederiks mor
Det lyder som om at det går stille og roligt fremad hos jer og dejligt at Frederik nu er begyndt at spise mere rigtig mad, mad med mere bid i :)
Det er fint du skriver, jeg har lidt tanker jeg gerne vil dele med dig :)
For det første vil de fleste børn i 9 måneders alderen have brug for 3 flasker i døgnet og når de bliver 10 måneder vil disse sættes ned til 2 flasker i døgnet. Disse to flasker kan ligge aften og sen aften, eller aften og en gang i løbet af natten eller de kan ligge inden middagslur og aften .. hvordan de ligger bedst er forskelligt fra familie til familie.
Det betyder altså at hvis din dreng ikke skal have mælk om dagen mere, så vil han fint kunne få flaske kl. 20 og kl 05 - men måske også kl. 20 og 24 og så kan du helt undvære morgenflaske og give ham grød, når han står op i stedet.
Hvis du ikke synes at flasken kl 05-06 mætter ham for meget, så han ikke spiser grød nok kl. 7, så er det fint at bibeholde rytmen som den er nu, så behøver du ikke lave noget om. Men hvis du tror at han ikke kan spise morgengrød, hvis han har fået flaske tidlig morgen, så er det bedre at give ham flasken sen aften eller inden middagsluren, så han stadig får sine to flasker i døgnet og dermed er sikret mælk nok.
I skal være opmærksomme på om Frederik er ved at få det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn, som handler om at I giver ham sut flere gange om natten ... Børn i Frederiks alder vil ofte have svært ved at skifte stilling om natten og derfor vågner op, fordi de har behov for hjælp til at blive lagt anderledes. Han triller omkring, får sig skubbet op mod sengegavlen, får sparket dynen af osv. Disse små opvågninger om natten er naturlige og det er fint at I hjælper ham videre i søvnen - men I skal virkelig overveje hvordan ...
Sutten er fin og beroligende, når han har fået mælk, puttes og skal overgive sig til søvnen. Men det er sådan at når vi sover, så afslappes alle vores muskler, også vores kæbe og her vil sutten ryge ud.
Vi har mange opvågninger under søvn, vi vender os lidt, flytter på os osv. og det er meget normalt at børn vågner op efter ca 40-60 minutter og har brug for hjælp til at blive lullet videre i søvnen igen.
Vanebetinget afbrudt søvn opstår fordi Frederik lærer at han kun kan sove, hvis han har sutten i munden. Hver gang han falder i dyb søvn og kæben slappes af, så falder sutten ud. Og i stedet for at han lærer at sove videre uden sutten i munden, så lærer han nu at registrerer at sutten er væk og mor eller far kommer den i munden igen hvorefter han så sover videre. Det betyder altså at han de næste måneder frem vil vågne hele natten igennem, hver gang han mangler sin sut i forventning om at du/I kommer den i munden igen ... og det dur ikke :)
I er derfor nødt til at arbejde på at han om natten bliver beroliget på anden måde og lærer at komme videre i søvnen uden at få sin sut i munden hver gang :) I må forsøge at indføre noget andet end sut, prøv at få ham til at sove videre, med f.eks. en klud ved ansigtet, kærtegn, beroligende ord osv.
Med hensyn til at kravle, så lærer han dette af at være så meget på gulvet som muligt og helst i maveliggende stilling. Men det er også vigtigt at styrke hans balance og derfor er det vigtigt at du tumler med ham, vender og drejer ham og gerne gynger ham - en babygynge af den slags, hvor han sidder nede i et sæde og gynger frem og tilbage, kan være en rigtig god idé :)
Det er fra rokkende stilling at han lærer at kravle og hvis han gør tegn til at kunne komme op på alle fire og har kræfter i sine arme til at ligge sådan, så må du gerne hjælpe ham med at rokke. Du kan sætte dig bag ham og holde ham om livet og hjælpe ham med at vippe frem og tilbage :)
Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske