Brev:
Vågner tidligt og skal i dagpleje
1. oktober 2010
Alder:
9 mdr.
Vågner tidligt og skal i dagpleje
Kære Helen
Vores dreng er nu blevet godt 9 mdr. Jeg er ved at have gennemført ammestop, selv om knægten ikke er vanvittig stor ”sutteflaskesuger”. På en god aften får han godt 100 ml inden sengetid og om morgenen måske 150 ml (max). Resten af mælkeindtaget kommer via kop, ost, yoghurt. Jeg regner og regner, og som regel når vi de ca. 500 ml;-)
Jeg har ikke ammet ham godnat den sidste måneds tid, vi startede med mælk af kop, fordi sutteflasken var absolut no go, men så fandt vi ud af for et par uger siden, at han gad tage lidt af den (altså de ca. 100-125 ml – mere end fra koppen), når han lå i sin seng, ganske vist af flere omgange, for han skal altid lige møffe rundt og kaste med tøjdyr i 20-30 min.s tid.
Jeg ønskede at droppe amningen, da jeg gerne ville have nogle putte-fri aftener, han gad ikke længere mælk om dagen, ofte var han også ikke koncentreret nok om aftenen, og så var der faktisk kun morgenamningen tilbage (typisk ved 5.30-tiden).
Mælkevolumen faldt jo nok drastisk, og det blev derefter slut med bare at kunne tage ham til os om morgenen og så amme ham til at sove videre 1-1 ½ time mere. Derfor også flasken om morgenen – som han på ingen måde kan sove videre på… Et ammestop om morgenen var også ideelt, fordi jeg jo snart skal begynde at arbejde igen – og de morgener, hvor han først vågnede 6.15 ville jeg ikke kunne nå at amme ham, inden jeg skal ud af døren.
Han har nærmest altid, men især de sidste par måneder, haft en tendens til at have et par nætter om ugen, hvor han lige skal være vågen et par timer. F.eks. fra 4-6 eller 5-7, hvorefter han så falder i søvn igen og sover et par timer mere. Tidligere har han været en storpludrer på det tidspunkt, men nu ligger han bare og putter mellem os og kikker op i loftet (har kun en lille vågelampe ude i gangen til at lyse en smule op), sutter på sin sut og putter sig lidt ekstra ind til mig ind imellem. Jeg kan i hvert fald ikke sove, når han ikke sover…
Den sidste uges tid er han så begyndt at vågne HVER morgen ved 4-5-tiden (efter blot 8-9 timers søvn), jeg går ind til ham, når jeg kan høre ham mosle rundt, og han kikker på mig med store øjne. Jeg prøver at give ham sutten, men så bliver han efter et par minutter rigtig ked af det. Min kæreste får varmet en flaske, som han får derefter. Han er lysvågen, så vi tager ham ind i vores seng, hvor vi i det mindste kan krybe under vores varme dyne igen. Han får flasken over de næste nok 20 minutters tid og kan så ligge vågen i 2 timer, før han sover igen. Han siger ikke ret meget og gnider sig lidt øjnene, sutter aktivt på sin sut og putter bare mellem os, vil ofte gerne lige tage fat i næsen eller en kind.
Om 10 dage starter han i dagpleje, så vi får snart ikke den ”luksus”, at han kan få lov til at ligge og putte med os, for så at falde i søvn. Klokken 6.30 bliver det seneste stå op-tidspunkt… Måske tingene løser sig selv, men jeg tænker, om du mon har nogle gode råd? Jeg tænker selv, at siden han er begyndt at græde hver morgen hele ugen, er det hans tegn på, at han savner at putte med os og vil måske ikke falde i søvn lige med det samme, når han er kommet ind til os, fordi han skal være sikker på, at vi stadig er der?
Om dagen er han glad og tilfreds, spiser fint, sover fint og nemt i barnevognen (typisk omkring 3-3 1/2 timer i alt) og er ikke den specielt morsyge type.
Med venlig hilsen
Iben