Svar: Vågner tidligt og skal i dagpleje
1. oktober 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Iben
Min umiddelbare tanke er, at det bedste I kan gøre er at se tiden an .. Man kan godt gå ind og arbejde på at ændre rytme, se på tidspunkterne for mad, søvn osv. hele dagen igennem - men at ændre på noget nu, hvor han aldersmæssigt stadig ikke er ret gammel og samtidig på et tidspunkt, hvor han er i separationsfasen og tilmed også skal begynde dagpleje, det er næsten dømt til at være spildte kræfter.
Jeg synes derfor I skal gøre som I gør nu, netop give ham den tryghed og nærhed han søger om morgenen og lade ham finde ekstra ro hos jer om natten og få sin flaske - også selvom han ikke sover og I selv har svært ved at sove videre, så er der stadig lidt ro på og I kan, som du skriver, trods alt putte jer under den varme dyne :) Der kan sagtens være tale om, at han vågner af en drøm, har brug for at mærke at I er der, søger jer og ligger og fornemme jer, kigger og sikrer sig at I er der for ham, præcist som du skriver. Meget fint tænkt!
Når han begynder dagpleje, så vil det naturligt køre ham mere træt. Han skal forholde sig til en masse nyt, han skal lære en ny voksen at kende, nye børn, en masse uro, dufte, nye regler og rutiner og det vil naturligt være stressende for ham - det er en svær overgang, som vil køre ham træt. Samtidig vil det være nødvendigt med nogenlunde fast stå op tid, fast puttetid og hans rytme om dagen skal passes ind med dagplejers rytme og de aktiviteter de har i løbet af en dag, spisetider osv. og det vil naturligt alt sammen påvirke, hvordan jeres dreng sover om natten og hvad tid han vågner om morgenen.
Så ingen ændringer skal indføres lige nu - jeg synes I skal vente og se om ikke der naturligt sker ændringer i takt med at han starter pasning ude :)
Rigtig meget held og lykke med det!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske