Svar: Dagsrytme og søvn - 7 mdr.
2. oktober 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Line
At sove igennem når man er 7-8 måneder gammel er at kunne sove ca 6 timer uden at få mælk og det betyder at jeres dreng faktisk sover igennem nu, hvor han ammes kl. 21 og igen kl ca 03/04 om natten ...
Spørgsmålet er om I lige nu skal gøre så meget ved det, eller om ikke I skal se om hans rytme ændrer sig lidt hen af vejen, helt af sig selv - i princippet er det synd at ændre på noget som egentlig fungerer, I risikerer bare at han begynder at vågne ekstra op, fordi I forsøger at ændre på en opvågning og det er der jo ikke grund til at risikere ... :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for 4 amninger dagligt og vil når de er 8-9 måneder kunne nøjes med 3 amninger i døgnet. Disse 3 amninger vil ofte ligge aften, sen aften og tidlig morgen, men kan også fint ligge inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten og det lyder faktisk som en meget god rytme for jer og jeres dreng.
En plan for dagen til et barn på 8 måneder, altså en plan som I kan arbejde hen imod, ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand eller mme af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hænderne at sutte på, små stykker af en bolle, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning, sover sandsynligvis ikke længere helt så lang en formiddagslur, når han ikke ammes først.
Frokost 11.30-12: Små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, gerne fiskepålæg af forskellig slags, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas, vand af kop. Skal ikke ammes efter maden her.
Ammes og puttes til middagslur ca 14.30 som nu eller sandsynligvis før, hvis hans formiddagslur bliver kortere og middagsluren her bliver så måske lidt længere.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Kan evt. ammes her i den periode, hvor han har brug for 4 amninger dagligt, men stille og roligt forsvinder amningen her.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være ris med sovs, boller i karry, laks fra ovnen, indmaden af en frikadelle, stykker af fiskefilet, farsbrød, pasta med kødsovs, lasagne osv. Retter med hakket kød, mild fisk og sovs er ofte godt og maden skal smage af noget :) Vand eller mme af kop.
Kommer i bad, nattøj osv.
Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten ammes han igen.
Du kan overveje om du vil gå ind og vække ham om formiddagen, så han i stedet for at sove sin længste lur der, begynder at sove længere middagslur. Det kan have den fordel, at han bedre kan holde sig vågen i løbet af dagen og ikke behøver sove 3 gange som nu, men fint kan nøjes med kun 2 lure på en dag ...
Det vil også betyde at han begynder at kunne gå lidt tidligere i seng og måske vil han have behov for at få mælk sen aften kl. 23-24 inden du selv går seng - tilgengæld kan du så måske få lov til at sove de 6 timer fra kl. 24-06 og det kan jo også være vældig rart ...
Igen det er en vurdering, hvorvidt I vil forsøge at ændre på hans rytme eller se om det ændrer sig af sig selv hen af vejen, fordi han bliver ældre og der sker meget med ham udviklingsmæssigt - men nu har du i hvert fald få lidt tanker med på vejen og lidt at arbejde hen mod :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske