Svar: Vil ikke have flaske mere, og er vågen flere gange om natten
3. oktober 2010
Alder:
7 mdr.
Kære L og N
Når jeres dreng bliver 7 måneder, vil det normalt være passende med 4 flasker dagligt og spørgsmålet er om ikke det er nedtrapningen til dette I begynder at mærke nu. Det er jo et eller andet sted rigtig fint, at han begynder selv at sige fra og vise behov for færre flasker :)
De fire flasker han har brug for, vil normalt ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og det er således flaskerne formiddag og eftermiddag der forsvinder. Her gives i stedet mellemmåltider.
Det er stadig vigtigt at I holder mængden af skemad på et niveau hvor han også har lyst til flaske. Det er altså bedre at give ham 1 dl. grøntsagsmos til frokost og han så drikker lidt flasken inden sin middagslur, end det er at give ham 1½ dl. mos og han så afviser flasken.
En dagplan til et barn på 7 måneder vil se således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 uden at få flaske
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 14
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ris med sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen osv. Får en kartoffelbåd, lidt kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Kommer i bad, får ren ble og nattøj på
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30
Sen aften 23: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Det er naturligt at han bliver meget træt om aftenen, prøv om I kan lægge et aftenbad ind, bruge lidt tid på at bade ham, få ham frotteret med håndklædet, få nattøj på osv. og se om I så ikke derved kan strække ham ½ times tid og så putte ham. Det er helt fint, at han puttes mellem 19-20 i stedet for mellem 20-21 - det må I gøre, som det passer bedst :)
Og så skal flaskerne altså nu ligge inden middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen - det giver også bedre plads til mere rigtig mad i maven og sikrer ham samtidig væske / mælk nok. Og han må gerne få vælling, hvis han synes bedre om dette. Det tæller også med i mælkeregnskabet. I kan om dagen prøve at skifte mme, for at se om han måske er kørt lidt træt i smagen :)
Det er rigtigt at der sker meget med ham lige nu og han lyder til at være rigtig godt igang motorisk. Det vil naturligvis også påvirke hans søvn og vil også gøre at han er træt i øjeblikket :)
Håber at I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske