Brev:
Sur når han er hjemme
3. oktober 2010
Alder:
20 mdr.
Sur når han er hjemme
Kære Helen
Nu skriver jeg så til dig endnu engang.
Matti har, som jeg også har skrevet til dig om før, altid været et pjevset og pivet barn, men det er oftest værre i nogle perioder end andre.
For tiden er han oftest bare sur, når vi er hjemme hos os selv. Det undrer os meget, og vi ved ikke, om han bare keder sig vildt herhjemme. Vi underholder ham dog meget, rigtig meget, da han ikke er god til at lege selv. Desuden er han i vuggestue fra 7.45 til 16 hver dag, så det er jo begrænset, hvor mange timer vi får "lov til" at være sammen.
Når vi henter ham i vuggestuen, siger de som regel altid, at han har haft en god dag. Han virker altid glad og leger, når vi kommer, og bliver rigtig glad for at se os. Når vi først er kommet, så peger han straks mod udgangen, og bliver irritabel, hvis vi lige snakker lidt med personalet først.
Lige så snart vi kommer hjem, og det er faktisk allerede i samme sekund, jeg parkerer i indkørslen, så begynder han at græde og pive. Han er herefter sur og tvær helt indtil ved 18.30 tiden.
Vi har prøvet at rykke aftensmaden frem, og vi spiser 17.30, men det gør ingen forskel. Heller ikke en snack gør forskel, så jeg tror ikke det er sult.
Han kan være rigtig irritabel, men hvis vi så skal ud igen, evt hjem til nogle venner, så bliver han næsten i godt humør igen lige så snart, vi finder sko og overtøj frem.
Så måske keder han sig herhjemme?? Kan det passe? Jeg troede at børn havde brug for at komme hjem og stresse ned efter en lang dag. Det har han måske bare ikke selv opdaget :o)
Vi kan ikke finde ud af, om vi gør noget forkert, eller om det bare er kedsomhed. Jeg synes ikke, det er lige så slemt i weekenderne.
Så lige et enkelt spørgsmål mere. Matti er fuldstændig tosset med æbler, han kan spise æbler konstant. Han få aldrig søde sager, andet end frugt. Han bliver dog rasende, hvis vi siger nej til et æble. Han får som regel et æble om morgenen, når han vågner, og et æble om eftermiddagen, når vi kommer hjem fra vuggestue. Måske får de også lidt i vuggestuen, det er sikkert forskelligt fra dag til dag. Han plager dog om flere æbler, og får derfor tit et nej, jeg synes allerede to æbler er mere end rigeligt.
Er det usundt med alt det æble? Og specielt fra morgenstunden på tom mave? Jeg har indtil nu tænkt, at vi skal være glade for, at han plager om æbler og ikke slik, kiks og alt muligt usundt, men der er vel meget syre i æbler?
Tak for dit råd og for en rigtig god brevkasse.
Mor til Matti