Svar: Hvor mange æg må en dreng på to år og 9 mdr få?
3. oktober 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Pia
Der er ikke officielle retningslinier omkring hvor meget æg børn må få, men jeg plejer at sige at børn kan få 1-2 æg om ugen. Æg kan indgå i farsretter, postejer eller gives hårdkogt. Vælger man at lave en omelet eller lignende, hvor ægget ikke er kogt helt igennem, så anbefales det at man bruger pasteuriserede æg på grund af faren for smitte med salmonella.
Med den alder din dreng har kunne jeg ikke forestille mig at det ville være problematisk f.eks. at give ham et blødkogt æg søndag morgen, hvis det f.eks. er en god tradition hos jer ... :)
Det er generelt vigtigt at man varierer kosten og hvis man giver barnet æg hver dag, så er variationen ikke særligt stor. Det handler således mere om et varieret indtag end om et maksimum af indtag.
Jeg har tidligere prøvet at finde noget omkring kolesterol og æg. Det jeg har fundet ud af er at selvom æggeblommen har et relativt højt indhold af kolesterol, så er det først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.
Det er også sådan at der hos mennesker er fundet meget store forskelle, således at nogle mennesker kan spise rigtig meget æg uden at det ses på blodets kolesterolindhold. Andre mennesker kan ikke indtage ret meget æg uden at det vil give udslag på en blodprøve.
Der skulle også være undersøgelser som viser at æg kan være med til at ændre balancen mellem det "dårlige" kolesterol (LDL-kolesterol) og det "gode" kolesterol (HDL-kolesterol).
Da man ikke ved, hvordan den enkelte reagerer på æg's indhold af kolesterol, er det for voksne almindeligt anbefalet ikke at spise mere end 3-4 æg om ugen. Det gælder også, hvis man har fået konstateret forhøjet kolesterol.
Derfor lyder min anbefaling til børn, små og mindre børn altså 1-2 æg om ugen.
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske