Brev:
Vågner grædende i søvne
3. oktober 2010
Alder:
4 mdr.
Vågner grædende i søvne
Hej Helen
Jeg skriver til dig om min lille søn Noah, som næste er 4 mdr gammel.
Han kom til verden den 12 juni ved et kejsersnit, og er generelt altid glad og tilpas og tager vældig fint på. Han vejde 3800 gram ved fødslen og var 55 cm. han vejer nu 8,2 kg og er 69 cm. Jeg ammer ham ca hver 3-4 time, og han har den sidste uge fået en flaske vælling at sove på, idet jeg næsten ikke har mælk sidst på dagen og han ikke vil have mme i flaske men altså gerne vil have vælling.
Mit problem er at Noah vågner mange gange i søvne og græder, og skal have hjælp til at falde i søvn igen.
Noah har altid været god til at falde i søvn selv i barnevognen med sutten, men vågner grædende og ofte med sutten i munden efter ca 45 min eller 90 min og skal så vugges for at sove videre. Dette har jeg længe accepteret, idet han fra dag et har sovet godt om natten, dog har jeg ammet ham i søvn, og derefter lagt ham i hans seng.
For ca 5 uger siden bestemte vi os for at begynde at ligge Noah i seng ved otte tiden og da det efterhånden var blevet sådan at jeg sjældent kunne amme ham i søvn til natten, bestemte vi os for at lære ham at falde i søvn selv i hans seng.
Jeg ammede ham til natten i soveværelset, tændte en vågelampe, og inden han sov, puttede jeg ham i hans seng. Han var meget ked af det i starten og græd og protesterede. Jeg gav ham sutten, puttede ham og trøstede ham og gik så ud af soveværelser, og efter max 2 min gik jeg derind igen og trøstede ham og gav ham sutten. Der gik et par uger inden han helt accepterede det og nu giver han sig til at sove uden problemer.
Nu er problemet bare at han efter dette ikke længere sover godt om natten. Han vågner efter 45 min grædende og ofte med sutten i munden og skal puttes og evt vendes. Derefter kan der gå 2 max 3 timer, så græder han igen højt og hjerteskærende, og skal puttes igen. Herefter er det næsten hver time resten af natten at han vågner grædende. Det skal siges at hans øjne er lukkede og det ser ud som om han græder i søvne, men hvis jeg lader ham ligge eller bare ligge en hånd på hans hoved og siger sssssshhh græder han bare videre og vågner til sidst helt op.
Er meget ked af at er begyndt at sove ligeså dårligt om natten som om dagen, og har næsten ikke flere kræfter tilbage. Har også en lille pige på 2 år som jeg også skal have energi til, og det er jo ikke muligt at sove om dagen, når jeg så ofte skal ud og vugge ham.
Undrer mig meget over hvorfor han gør det, og tænker på om han har brug for at mærke at jeg er der, eller han bare ikke selv kan finde ud af at komme over i en ny søvnfase. Har også tænkt på om det var en forkert måde at lære ham at falde i søvn på til natten og om det har gjort ham utryg.
Vil lige tilføje at han som regel vågner ca 6.30 og er så vågen max halvanden time og sover så 2-3 timer, er herefter vågen halvanden til to timer og sover så ofte 3-3,5 time. nogle gange får han så et powernap sidst på eftermiddagen og sover altid 19.30. Er ude ved ham ca 4-5 gange for at vugge ham i hver lur, og jeg har ikke indtryk af at han er sulten om natten.
Håber sådan du kan hjælpe mig.
Mange hilsner
Karina