Svar: Vågner grædende i søvne
3. oktober 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig.
Ud fra din drengs alder og vægt, så lyder det som om at du har masser af mælk og som om at han trives med dette. Det er fint at du supplerer ham med en flaske vælling om aftenen, det giver også far mulighed for at tage over, du ved præcist, hvor meget han har fået og han lyder ikke umiddelbart til at være sulten.
Det lyder snarere som om at han drømmer meget og græder mere eller mindre i søvnen. Det er sådan, at når vi sover så skifter vores søvn mellem at vi sover let, sover dybt og drømmer. Din dreng er stadig så lille at han ikke har helt samme faser i sin søvn som vi har, men han kan sagtens have perioder med drømmesøvn, hvor han ligger og småklynker, græder og tydeligvis sover uroligt og han begynder også med den alder han har nu, at få lidt mere søvn, hvor han skifter mere mellem at sove let og sove dybt. Og det lyder som om at han har lidt svært ved disse skift.
Børn kan skifte med 40-60 minutters interval og hos nogle børn ser man, at de spjætter meget, når de skifter søvnfase. Lidt den samme fornemmelse som du kender fra dig selv, hvor du er lige ved at falde i søvn og du føler pludselig at du falder, din krop giver et spjæt fra sig. Det samme kan man se hos børn, de sover, spjætter og har naturligt svært ved at sove videre, de bliver forskrækket og græder, har brug for at blive vugget og lullet lidt til ro igen.
Det kan her nogle gange hjælpe at svøbe barnet eller putte barnet i en voksipose eller lignende, fordi posen vil holde sig tæt omkring ham, forhindre ham i at spjætte voldsomt og på den måde holde ham bedre sovende. Du kan derfor forsøge om det kunne være en løsning hos jer.
Det spiller også ind hvordan han sover om dagen og hvordan hans rytme er og det lyder faktisk som om at han sover ret meget i dagtimerne. Han sover 2-3 timer om formiddagen, 3-3½ time over middag og en powernap sidst på eftermiddag, det vil sige en lur på måske 20-30 minutter der. Det er mellem 5½-7 timer i løbet af dagen og om natten sover han ofte fra 19.30 til 6.30 - altså 11 timers nattesøvn.
De fleste børn vil i 4 måneders alderen have brug for at sove ca 15 timer i døgnet Det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten.
Det vil ofte også være sådan, at børn i denne alder sover 3 lure dagligt, - hvilket din dreng også gør - men netop fordi de powernapper sidst på eftermiddagen så er de ikke parate til at sove allerede kl. 19.30-20 men vil ofte først være parate til at sove når klokken måske er 22 ... Det er en helt normal rytme for et barn på fire måneder og det ændrer sig igen, i takt med at barnet bliver ældre.
I har lært jeres dreng at sove allerede kl. 19.30. Han har protesteret i starten men har affundet sig med at det var sådan - også selvom han måske ikke har været helt træt nok og parat til det ... I hvert fald har I forsøgt at indføre en rutine, som han nu har lært sig .. men måske er det netop det der gør, at han så sover så uroligt om natten. Du har fuldstændig ret i at det måske har været for tidligt - men nu er det sådan, og I kan jo ikke lave det om :)
Men I skal naturligvis være opmærksomme på, at han vil sove mindre sammenhængende og være mere vågen om natten, når han sover så meget om dagen som han ofte gør.
Spørgsmålet er om der er så meget at gøre ved det .. lige nu lyder det faktisk som om at I skal se om ikke tiden vil arbejde lidt for jer. Hans søvnmønster vil naturligt ændre sig i takt med at han begynder at få skemad, sove kortere lure om dagen og begynde at kunne nøjes med kun at sove 2 gange dagligt - de vil de fleste børn kunne omkring 6 måneders alderen. Så på den måde arbejder tiden for jer.
Alternativet er at du begynder at lade ham sove lidt kortere tid om dagen og ikke konsekvent luller ham i søvn, når og hvis han vågner i dagtimerne, men accepterer at han måske kun sover 1½-2 times formiddagslur, 2½ times middagslur og så en powernap på ½ time sidst på dagen - igen bliver dette ændret i takt med introduktion af skemad og det hele vil på sigt påvirke nattesøvnen.
Tilsidst vil jeg også lige sige, at du naturligvis skal sikre dig at han ikke græder, fordi han har ondt. Når børn græder i søvne, så skal man altid sikre sig at de ikke har smerter fra ørerne eller andre steder - men ørerne er et oplagt sted. Trykket i ørerne stiger, når man ligger ned, så hvis børn har øreproblemer vil det ofte give smerter, når de sover og dermed gråd under søvn :)
Rigtig meget held og lykke, håber du kan bruge mine tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske