Svar: Mad før formiddagslur
3. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Anne
De fleste bør vil i 7 måneders alderen trives fint med lidt frugtmos (jerntilskud) og frisk frugt i hånden om formiddagen, samt lidt vand af kop. Det er et let mellemmåltid som erstatter amningen og som stadig sikrer plads til frokosten, de skal have, når de vågner af en lur. De har jo også fået en havregrød eller lignende god og mættende grød til morgenmad og behøver derfor normalt ikke et større mellemmåltid til formiddag - selvom amningen nu trappes ud.
Om eftermiddagen erstattes dog i stedet med en flerkornsgrød eller lignende, når amningen forsvinder. Her har de ofte brug for lidt mere mættende mad, så eftermiddagen ikke bliver alt for lang og fyldt med pyldren, inden de så skal have deres aftensmad.
Det er korrekt at I takt med at din datter bliver ældre og kan spise mere, bliver i stand til at tygge osv. så vil det være naturligt at hun også får lidt brød, som f.eks. små bidder af en havregrynsbolle eller lignende, som mellemmåltid. Jo ældre, jo større hun bliver, jo mere har hun brug for og det vil være dejligt for hende i 8 måneders alderen også at få lidt at tygge på, noget som kræver lidt mere bid.
Hvis du skønner at din datter allerede i 7 måneders alderen vil have glæde af og kan spise små brødhapsere, må hun naturligvis gerne få det. Men det er vigtigt at hun stadig får både grød og mos ved siden af, så hun hele tiden bliver mæt nok og får sit behov sufficient dækket :)
Så mit umiddelbare råd er at give hende lidt frugtmos og også give hende lidt frugt i hånden som hun kan sidde og sutte på, gumle sig igennem. Giv hende vand at drikke, så hun får sit væskebehov dækket og prøv så at springe amningen over. Og i takt med at hun bliver større, bedre til at tygge og kan spise mere, så kan du supplere med lidt brødhapsere :)
God appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske