Svar: Mange daglige afføringer
3. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Anne
Planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud og det er godt at du er opmærksom på din datters indtag af frugt, da alt for meget frugt, naturligvis godt kan virke afførende.
Når børn har meget løs mave, skal man ud over at se på deres indtag af frugt, også vurdere deres indtag af søde ting, fedt og deres evne til at tygge og bearbejde den mad de spiser.
Sukkerholdige fødevarer - det kunne f.eks. være, hvis du puttede sukker på havregrøden om morgenen, så ville det være en god idé at fjerne dette - eller hvis du gav hende saft eller juice at drikke.
Fedtindholdet i maden skal stadig være højt. Det er vigtigt at du laver hendes grød med mælk og også med 1 tsk fedtstof, så grøden er energiberiget nok. Samtidig vil indtagelse af for fedtfattig kost hos børn godt kunne påvirke mave og tarm negativt.
Og så er det vigtigt at hun stadig får grød og mos og bløde fødevarer som hun kan tygge tilstrækkeligt. Hvis hun ikke kan tygge maden godt nok, vil den komme igennem systemet mere eller mindre ubearbejdet, hun vil ikke optage næringen tilstrækkeligt og vil få problemer med løs mave.
Jeg går ikke ud fra at du giver hende for meget sukker, for lidt fedt eller giver hende kerner og råkost, hun ikke kan kapere og derfor er min umiddelbare tanke, at det sandsynligvis vil ændre sig, i takt med at hun bliver ældre og får mere rigtig mad, mere og mere fast føde.
Du kunne godt prøve at komme lidt ris i hendes grøntsagsmos, for at se om det kunne hjælpe lidt på maven. Godt kogte ris kan faktisk hjælpe lidt på maven.
Du kan også prøve at give hende en lille smule A38 (3,5%) eller lidt tykmælk - hun skal ikke have mere end ½ dl. når hun ikke er ældre, men lidt må hun gerne få. Acidophilus kan have en positiv effekt på maven og du kunne f.eks. prøve at give hende lidt af dette om formiddagen sammen med lidt frugtmos som topping, inden hun puttes til sin formiddagslur.
Banan kan virke lidt forstoppende, revne æbler er godt når man har diarré - hvor f.eks. svesker og blommemos virker mere lakserende.
Du kan også i en periode koge det vand hun drikker af en kop, så du på den måde skåner hendes mave lidt ekstra og så må du også gerne give hende en tvebak eller lignende at gumle på.
Men ellers tænker jeg, at det jo også er godt at hendes mave fungerer - så længe hun ikke har ondt i maven eller har konstante problemer med rød numse osv. på grund af hendes hyppige afføringer, så er det jo til at leve med. Hård mave, smerter og forstoppelse, det er svært at håndtere - så måske hellere lidt for meget gang i maven end at maven stopper helt, hvis man nu skal vælge ... eller? :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - og hvor dejligt at hun sover fra 22.30 til 05 - super!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske