Svar: Skoldkopper - igen?
3. oktober 2010
Alder:
3 år
Hej med dig
Som udgangspunkt kan man ikke få skoldkopper flere gange, når man har haft skoldkopper én gang, så bliver man immun og får derfor ikke sygdommen igen.
Man kan dog få helvedes ild som voksen, som også er en form for skoldkopper. Man kan ikke blive smittet med helvedesild fra én, der har helvedesild. Men det er sådan, at hvis man har haft skoldkopper som barn så har man virus i "dvale" i sig og og det kan så give helvedesild som voksen. Har man ikke haft skoldkopper og smittes af en person med helvedesild, vil man udvikle skoldkopper.
Så skoldkopper af 2 omgange vil altså ikke forekomme, så vidt jeg ved :)
Børn kan dog få andre slags udslæt - uden at der behøver være tale om skoldkopper ...
Håber du kan bruge dette videre :)
Fortsat held og lykke og god bedring, hvad han så end har ..:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske