Svar: Afvænning af flaske - 11 mdr.
4. oktober 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Rikke
Jeres datter må gerne få ca 400ml mme dagligt indtil hun er 1 år, på den måde sikres hendes behov for blandt andet jern. Herefter trappes så stille og roligt ud af flaskerne og det gøres bedst ved at give hende mindre og mindre af gangen.
Den flaske I skal fjerne først, er sandsynligvis drømmeflasken omkring midnat. Mængden af den skæres ned, så hun i stedet for 250 ml, får 225, så 200, så 180, 150 ml eller hvad der nu passer med mål og blandinger og så hun tilsidst får så lidt at hun helt kan undvære.
Flasken inden putning vil normalt være den sidste flaske der fjernes og princippet er her det samme, at hun tilbydes mindre og mindre. Flasken erstattes dog her med en kop med mælk, så hun stadig får mælk, som hun er glad for, men alt af en kop og så vil det også være rigtig fint at synge lidt for hende, læse en godnathistorie og også meget gerne at give hende en puttebamse eller putteklud.
Hun skal altså have et nyt ritual i stedet for flasken, hun skal have noget nyt, dejligt, trygt, som hun kan have med sig - også selvom hun skal passes af andre, sove i vuggestuen eller andet og netop i 12-18 måneders alderen vil de fleste børn faktisk tage en bamse eller andet til sig.
Så det vil være rigtig godt at I allerede nu introducerer hende for en bamse eller lignende, som hun så naturligt puttes med sammen med flasken. Tag hende evt. med ud i en butik, vis hende forskellige bamser, klude, slaskedukker osv. og se hvad hun selv finder interessant, så er chancen for succes større :)
Når drømmeflasken trappes ned, beroliges hun i stedet med den nye puttebamse, klud osv. og en godnatsang, kærtegn og beroligende ord - lidt af det samme som hun også får med sig, når hun skal sove.
Når putteflasken erstattes og det sker måske i løbet af 1-2 måneder, så vil det være rigtig fint at tage hende med i processen. Hun kender måske til ordet "slut" - f.eks. når I læser en bog, klapper den sammen og siger slut fordi historien er forbi. Eller når noget skal smides ud i skraldespanden, fordi det er tømt, det er slut, der er ikke mere.
Tag hende med i denne proces, hendes flaskesutter dur ikke mere, vis hende dem, de er i stykker og skal smides ud. Når hun så om aftenen søger sin flaske, den vil hun have, så vis hende at den ikke dur, der er ikke flaskesutter mere, den er i stykker, det er slut og så må I rumme hendes frustation, som sandsynligvis vil komme ... men alternativet er jo så at få lidt mælk af en kop og er hun tørstig kan hun jo drikke og så må I sætte jer sammen med hende og læse lidt i en bog, synge en sang, lade hende putte med bamsen, som hun har vænnet sig til og forhåbentlig er glad for osv. og på den måde kommer i væk fra flasken og får et nyt ritual introduceret :)
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske