Brev:
Skal vi skære den tilsatte MME eller fedtstof fra i skemaden?
4. oktober 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver til dig fordi min dejlige datter Liva på snart 7 måneder (om en uge) allerede vejer lige over 11 kg og er 70 cm lang. Hendes fødselsvægt var 4,1 kg.
Jeg har kigget på de andre kostplaner du foreslår herinde, men hun har jo en lidt anden døgnrytme, så det er vigtigt for os, at dit forslag passer til den døgnrytme jeg beskrev. Dvs. hun først vågner ved 7 tiden og ikke er vågen til sen amning ved 11-12 tiden.
Hun er fra fødslen af blevet fuldtidsammet samt fået 1 flaske at sove på om aftenen, da hun fra starten af virkede meget sulten på det tidspunkt og ikke kun var tilfreds med bryst.
Fra omkring 5 måneders alderen begyndte vi på skemad, og dagen ser nu således ud - med variationer.
Vågner ved ca. 7 tiden: bryst
sover ca. 8.30-9.30
ca. 10.00: grød
11.30 sover alt imellem halv til 1 time
ca. 12' tiden: grød evt. med frugtmos
ca. 15.00: bryst
ca. 18.00 grøntsagsmos
19/19.30 bryst + godnatflaske
evt. bryst om natten da hun den seneste månedstid er begyndt at vågne og være meget ked af det om natten.
Da vi var til en børnelæge (pga. tjek af hendes hofter som ikke fejlede noget), var hun bekymret for hendes vægt var for høj.
Vi er meget forvirret over hvordan vi skal håndtere dette, så hun ikke fortsætter i samme fart med vægten?
Børnelægen sagde at vi skulle lave mos og grød på vand i stedet for MME, og at vi endelig ikke måtte tage fedtstoffet(olie) ud af maden, da hjernen har brug for dette.
Vores sundhedsplejerske sagde det modsatte at vi ikke måtte skære ned på mælken, men skulle skære ned på tilsat fedtstof - da mælken er vigtigt.
Vi har derfor brug for et forslag til Liva's kostplan. Og skal vi skære den tilsatte MME eller fedtstof fra i skemaden? (svært at skære MME helt fra mosen, da hun så ikke kan lide den).
... og hvor ofte foreslår du at jeg ammer på en dag?
Hvad er din vurdering af hendes vægt? Hvor ofte skal hun have kød/fisk om dagen - er en gang ikke nok?
Det skal endvidere siges, at hun den sidste halvanden måned er vågnet om natten og har været meget svær at få til at sove igen - dvs. hun er vågen halvanden time midt på natten. Hun har eller sovet igenem før. Har du nogen råd her?
Et sidste tillægsspørgsmål (-: Hvor store potioner skal hun have? hun spise nu alt mellem en halv til to decilitter mad pr. måltid.
Vi glæder os til at høre fra dig.
Mange hilsner
Livas forældre