Svar: Skal vi skære den tilsatte MME eller fedtstof fra i skemaden?
4. oktober 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Livas forældre
Det lyder som om at Liva er en stor og dejlige pige - og ja, hun er større end gennemsnittet vægtmæssigt, men har også længden med sig og mon ikke at hendes vægt skyldes god og fed modermælk ... Børn der bliver ammet, vil ofte tage rigtig meget på i starten, i det første ½ år og langt mindre det næste ½ år ..
Jeg er nu ikke så bekymret omkring hendes vægt ... jeg har en helt klar formodning om at hendes vægt regulerer sig stille og roligt i takt med at hun nu begynder at spise mere og mere rigtig mad, få mindre mælk, og især - begynder at bruge sig selv mere og mere motorisk. Jo mere hun begynder at trille omkring, være i bevægelse, krybe, kravle, rejse sig ved tingene, jo mere energi vil hun bruge og jo mindre vil hun stige i vægt.
Jeg er faktisk ikke tilhænger af at I fjerner hverken fedtstof eller mælk. Jeg tænker at hun stadig naturligt har brug for begge dele i sin grød og mos.
Jeg vil foreslå jer, at I laver grød og mos med vand og tilsætter ca ½ dl. mælk for at gøre konsistensen mere lind og lækker og det giver også en bedre smag, som I selv er inde på. Derudover skal hun så stadig have 1 tsk. fedtstof i sin mad, det er som lægen har sagt, vigtigt for hendes udvikling.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger eller flasker i døgnet og de vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det lyder umiddelbart som om at jeres datter trives fint med netop 4 amninger .. men måske skulle I netop arbejde på at give hende mælk sen aften inden I selv går i seng, eller lade hende få en amning om natten når hun vågner og selv viser behov og så i stedet fjerne amningen kl 7 .. her kan hun så få morgengrød.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, lavet med vand, mælk og fedtstof, vand af kop.
Morgenlur 8.30-9.30
Formiddag 10: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Sover middagslur 11.30
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være mos fra glas eller mos du selv laver med kogevandet og lidt mælk og lidt fedtstof, vand af kop. Suppleres her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende som hun kan sidde med i hånden, gumle på, opbløde med spyt.
Eftermiddag 14.30-15: Ammes og sover hun så ikke her en lille lur igen?
Sen eftermiddag 16-16.30: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18-18.30. Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, kartofler moset med lidt sovs osv. Får igen lidt brødskorper i hånden at gumle på selv. vand af kop.
Ammes og godnatflaske kl. 19-19.30
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes igen. I kan her vælge at lade hende vågne af sig selv og lægge hende til der eller I kan prøve at tage hende op sen aften inden I selv går i seng, tilbyde hende brystet som hun kan spise i søvne og dermed fylde sig op og så måske sove til næste morgen tidlig ... I kan også prøve at give hende en flaske sen aften. Det kan være med til at forhindre hendes natlige opvågning.
Jeg kan ikke helt tyde om jeres datter slet ikke sover om eftermiddagen, jeg går ud fra at hun sover i forbindelse med amningen kl. 15 ...? I hvert fald vil det være rigtig godt, at hun får et lille mellemmåltid om eftermiddagen i form af grød og frugt. Det vil sige at hun så naturligt vil få 2 grødmåltider dagligt (morgen og eftermiddag) og 2 grøntsagsmåltider med kød og fisk - frokost og aften.
Hvis I skønner at hun ikke kan spise fire måltider dagligt, men trives bedst med 3, så vil det være helt fint at give hende grød morgen og grøntsagsmos med kød og fisk om aftenen og så variere mellem grød og grøntsagsmos til frokost. Så hun den ene dag får det ene og hveranden dag det andet :)
De fleste børn spiser mellem 1-2 dl. grød og mos af gangen. Nogle spiser lidt, andre spiser meget - men den mængde er meget passende og det kan naturligvis varierer fra måltid til måltid og tidspunkt på dagen :)
Håber ovenstående hjælper jer videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske