Brev:
Af med sut og ble
5. oktober 2010
Alder:
2 år, 7 mdr.
Af med sut og ble
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål ang. afvænning af brug af sut.
Vores dreng er MEGET glad for sin sut - og gik gerne med den hele dagen:-). Vi har dog i den seneste tid forsøgt med, at han kun har den, når han sover (både dag og nat). Men vi har ikke været 100 % konsekvente heri. Hver dag lægger han sutten i en kurv ovre ved dagplejen og der er meget sjældent problemer, og der bruger han den kun når han sover. Han har en abe som han er glad for, og som han altid sover med om natten.
Nu er vi lige kommet hjem fra tandlægen - der fortalte, at han har MEGET suttebid/overbid pga. af sut. Og hun synes det er en god ide at komme helt af med sutten. Det synes jeg faktisk også :-) Men jeg har ærlig talt gået lidt rundt om den varme grød...
Mest fordi han jo snart bliver storebror og jeg derfor er "bange for" at lave alt for meget om/tage alt for meget fra ham (sut, barnevogn, seng, værelse, legetøj m.m.)
Omvendt kan jeg i den nærmeste fremtid ikke rigtig se et super passende tidspunkt :-). Det skal ikke være lige når han bliver storebror, kort tid derefter er det jul (med mange planer) og derefter skal han starte i børnehave osv.
SÅ jeg tænker faktisk, at det er med at få gjort noget ved det nu - men hvad tænker sådan en klog kvinde som dig? :-) Er det dømt til at mislykkedes? Er der for kort tid til, at der igen kommer suttter i huset (der ikke er til ham)? Er det bedre at gøre det til jul ca. 1 - 2 mdr. efter han er blevet storebror - og lige inden han skal i børnehave?
Jeg tænker at vi i stedet kunne vente lidt med nyt værelse, seng, legetøj m.m. Det er nemlig mest vores behov for at få tingene ordnet, så de er klar inden baby kommer - det er jo ikke sådan en haste sag:-) Jeg håber sådan at han selv gerne vil have alt det nye - og er i fuld gang med at lave et rigtig skønt værelse til en tumling:-)
Vi går samtidig og tager tilløb til at komme af med bleen - normalt er det jo et nyt spørgsmål, men her synes jeg det hænger meget sammen. Så håber det er ok at jeg skriver det her?
Nogle nætter er bleen helt tør - andre gange er den godt fyldt. Han taler en del om bleen og kommer altid og fortæller når han har lavet og beder om en tør ble.
Vi spørger ofte om han vil på potten, vi foreslår, at vi læser historier, synger imens han sidder der - få gange vil han, andre gange vil han ikke. Skal vi sætte ham på potten mod hans vilje? (Han rejser sig op igen og igen). Han sætter sig måske lige ned ganske kort - og så rejser han sig og siger han er færdig/ikke kan tisse. Ind i mellem finder han på, at han ikke vil have ble på, så vil han bare gå rundt i underbukser. Og så taler vi meget om, at vi så sætter potten frem, og at han skal bruge den hvis han skal tisse m.m. Nogle gange lykkedes det - nogle gange ender det med et uheld, andre gange beder han om at få ble på igen (eller vi skal noget og derfor er nødt til at give ham ble på). Det er ikke noget dagplejemoren træner - det vil hun først når vi er godt i gang.
Hun siger vi skal lave faste rutiner med hvornår han sidder på potten: morgen, eftermiddag, efter aftensmaden... Det lyder som en god ide, men skal vi gøre det - også hvis han ikke vil?
Han skal vel være af med bleen inden børnehave?
Med venlig hilsen
Mig :-)