Svar: Indlæggelse
5. oktober 2010
Alder:
4 år
Kære trætte mor
Tillykke med at du er gravid igen - hvor er det dejligt for jer - men naturligvis også hårdt, når jeres datter samtidig bliver indlagt.
Det lyder som et noget specielt forløb, - først må I ikke komme, før I næsten har begået overgreb på barnet og derefter får I at vide, at I skulle være kommet noget før - der er da et eller andet helt galt her ... Men hvorom alting er, så er det jo rigtig godt, at I har gjort alt hvad I kunne for at få hjælp og at det tilsidst lykkedes!
Det har været en voldsom oplevelse for jer alle sammen, både jer forældre og bestemt også jeres datter og det er vigtigt at I får sat lidt ord på, hvad der er sket og hjælper hende med dette.
"Camilla og klovnefar på sygehus" er en bog med DVD film indlagt. Den er skrevet af Lise Giødesen og udgivet på Nyt Nordisk Forlag. Du finder den under 'børnebøger for børnehavebørn' i min bogguide. Det vil være oplagt at I læser denne og ser dvd'en fordi det vil give jer noget at tale ud fra, dele den oplevelse I har haft og du vil få lidt idé om, hvad din datter tænker og hvordan hun har det.
Jeg tænker, at det netop er vigtigt at få 'hul på bylden' og få talt lidt, fordi det naturligt vil give hende mere ro og også vil gøre at hun begynder at spise og drikke mere normalt igen.
Derudover tænker jeg at du ikke skal gøre noget nummer ud af hendes spise og væskevaner lige nu. Hun spiser godt og det må hun gerne - hendes appetit skal nok nedsætte sig igen. Selvom hun ikke drikker så meget, så tisser hun og hun får også væske via maden, frugt osv. som du beskriver. Lad hende få lidt saft og juice, så hun får lidt ekstra lækkert på den måde, lav smoothies, milkshakes og lignende til hende for at få hende suppleret lidt op med væske og gøre det at drikke til noget dejligt igen. Og lad hende endelig bare spise løs.
Og ja, så har du fuldstændig ret i at du kun skal tage de mest nødvendige kampe lige nu og i øvrigt nurse hende lidt, ikke stille for mange krav, men hjælpe hende lidt ekstra - f.eks. med strømpebukserne, selvom hun normalt kan klare det selv. Lige nu har hun brug for at du gør det for hende og du skal endelig bare lade hende mærke, at du er der for hende :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske