Annonce

Annonce

Svar: Øget stimulering af sproget


5. oktober 2010

Kategori:
Alder:
2 år

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Susan

Børns sprog stimuleres af at vi taler med vores børn. Ikke kun taler til dem, men taler med dem. Det betyder at vi skal have en fælles opmærksomhed..

Den fælles opmærksomhed består i at vi retter vores blik på en genstand, et billede eller noget andet, på samme tid og så taler vi sammen om det vi ser på - man kan sige at der opstår en kommunikativ treenighed mellem barnet, den voksne og genstanden.

Det er vigtigt for at barnet kan lære nye ord, at barnet ved præcist, hvad det er man taler om. Barnet skal kunne se den ting man som voksen beskriver og lære at koble ordet til netop den ting. Samtidig kan genstandens detaljer så beskrives og forklares og barnet lærer på den måde nye ord. Det kan være at kigge på en bold, tale om at bolden er rund og vise hende at bolden kan trille. Det kan også være en bil, bilen siger wwrrr, døren kan åbnes, bilen kan køre og bilen er blå.

Det er en god idé at tale med hende om hvad I ser i hverdagen, når I f.eks. går tur, er oppe at handle og lignende og så også vise billeder af det samme, læse om det i bøger, når I kommer hjem.

Børn lærer normalt ord i en bestemt rækkefølge af kategorier:

1. Dyrelyde (miav, grrr, vov)
2. Leg og rutiner (f.eks. ord koblet til bad og skulle sove)
3. Mennesker (mor, far, navn på søskende)
4. Legetøj (dukke, bamse)
5. Mad og drikke (tørstig, vand, mælk)
6. Legemsdele (næse, mave, navle)
7. Dyrenavne (hund, kat, and)
8. Transportmidler (bil, bus, cykel)

Når børn er omkring 2 år som din datter, så vil de ofte have et godt ordforråd på 100-150 ord og vil begynde at kombinere disse ord til små sætninger. Det kan være "mig ned", "blå bukser", "stor bil", "mere mælk" eller lignende. Derudover vil barnet kommunikere med fagter og mimik - ryste på hovedet, pege, se vred ud osv.

Stadig er det vigtigt at bruge mange ord, når I taler sammen og vise barnet hvad du mener. Hvis du taler om at hamre noget, så vis hvordan du gør imens du siger "hamre" så barnet kan se hvad du mener. Hele ...


Annonce

... tiden hjælpe barnet ved at koble det du siger, med en fælles genstand, så barnet ved, hvad det er du taler om og får sat ordene på.

Gentag også hvad hun siger, så hun hele tiden føler sig forstået og byg gerne nye ord på. Hvis hun f.eks. siger "bil stærkt" så kan du sige "ja bilen kører stærkt" - hun bliver bekræftet, du forstår hende og det er dejligt at tale, når man bliver forstået og hun får lidt flere ord sat på sine sætninger.

I alderen 2-2½ år vil børn begynde at kombinere flere ord og vil begynde at lære de grammatiske regler. F.eks. at der er forskel på om "pigen klapper hunden" eller om "hunden klapper pigen" ... Også ord som beskriver handlinger dukker op i sproget nu - hamre, save, sy, svømme, løbe, hoppe osv. Og barnet begynder også at bruge ord, som beskriver følelser - elsker, hader, dum, sød, driller mv.

Omgivelserne tales der mere og mere om, vejret, - det regner, det sner, solen skinner, det blæser, det er varmt, det er koldt osv. ligesom barnet begynder at forstå flere farver og også begynder at kunne små tillægsord som f.eks. forskel på lille og på stor.


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus

Se flere foredrag med Helen ...


Prøv at variere dit sprog så meget som muligt, når du taler til hende, så hun hører og får et mere varieret ordforråd.

Læs masser af bøger, syng masser af sange, gerne sange med fagter og hvor man kan danse til - det kan være "mon du bemærket har", "hjulene på bussen" og "med hænderne siger vi klap" osv.

Du kan købe bøger, hvor der er et stort billede i midten fyldt med ting eller et emne som hun kender fra hverdagen. I en ramme uden om det store billede er så enkeltstående billeder, som også findes på det store billede - men som man skal lede lidt efter. Denne type af bøger er rigtig gode, fordi I først kigger på det lille billede i bogens kant, taler om det og så leder I efter det, på det store billede. Det giver en lille succes af finde billedet og samtidig får I talt om noget af alt det I ser.

Håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke med hende :) God weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Flytning med baby

Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...

Læs hele brevet og Helens svar


12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.

Slår hovedet ind i ting

Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....

Læs hele brevet og Helens svar


16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Baby zoner ud

Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...

Læs hele brevet og Helens svar


16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Tumle med baby

Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...

Læs hele brevet og Helens svar


22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.

For hurtig motorisk

Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder


Annonce