Svar: Sovevanskeligheder
5. oktober 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Frida
De fleste børn vil faktisk i 10 måneders alderen ikke sove særlig meget om dagen, mange børn sover netop i den alder ikke mere end ca 2½ time samlet (fordelt på 2 lure) og umiddelbart lyder det som om at din dreng får sin søvn fint dækket.
Du kunne dog overveje om han ville trives bedre med 45 minutter om formiddagen og så i stedet sove 2 timers middagslur. Det kunne gøre at eftermiddagen ikke blev så lang og han ville få en lidt længere lur som du efterspørger og samtidig sove den mængde søvn, som han plejer. Du kan altså overveje om du skal vække ham fra formiddagsluren mod at han så sover længere midt på dagen ...
En dagsplan for et barn på 10 måneder ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand eller mælk
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop. evt. lidt frugtmos.
Puttes til formiddagslur 9.30 og sover her ca 45-60 minutter.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, tun, sildepostej, torskerogn eller lignende. Suppleres med kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod, en kartoffelbåd fra aftensmaden, lidt frikadelle, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg eller lignende og må også gerne suppleres med lidt grøntsagsmos (det kan være rester fra aften eller mos fra glas). Vand af kop
Flaske og puttes til middagslur kl. 13-13.30 og sover her så 1½-2 timer
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Spiser det samme som I får og maden smager af noget. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet og så I sikrer jer at han ikke går sulten i seng.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten gives flaske x 1 som nu.
Med den alder din dreng har, skal han ikke have flaske om morgenen og sove videre og hans flasker om dagen skal faktisk også væk og i stedet erstattes af mere rigtig mad, mad som mætter ham mere.
Børn vil i 10 måneders alderen normalt have brug for 2 flasker dagligt (400ml mme) og de to flasker ligger meget fint aften og en gang i løbet af natten eller inden middagslur og inden putning om natten. Jeg har hos jer ladet 3 flasker indgå i en overgang - men stille og roligt skal den ene flaske altså helt skæres væk og hvorvidt det skal være den inden middagslur (den kan evt. erstattes af lidt mælk af en kop) eller den kl 03 der forsvinder, må du prøve at vurdere.
Så din dreng skal altså nu til at have mere rigtig mad, mad i stykker og flere måltider dagen igennem. Og så skal hans flasker trappes ned og søvnrytmen sandsynligvis ændres, så han sover de 45 minutter om formiddagen og de 1½-2 timer til middag:)
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske