Brev:
Sover ikke - 5 mdr.
6. oktober 2010
Alder:
5 mdr.
Sover ikke - 5 mdr.
Kære Helen
Jeg har en datter på nu 5 måneder, som siden hun var 3 måneder har sovet som vinden den blæser - eller dvs. 45 minutter ad gangen fordelt ud over hele dagen.
Når hun vågner ser hun frisk og veludhvilet ud og kommer op. Men efter kort tid (15-20 min) gnider hun øjnene, gaber, bliver sur og tvær. Når jeg så prøver at ligge hende igen er det altid med lidt af en kamp og får hende ikke altid til at sove igen. Men lykkes det, vågner hun igen efter 45 minutter.
For to uger siden bestemte jeg mig for, at hun ikke måtte komme op af barnevognen før end der var gået 2 timer således, at vi kunne få en form for rutine. Så barnevognen blev kørt op i lejligheden (hun plejer at sove ude) og jeg tog kampen op! Hun vågnede som sædvanlig efter 45 min men jeg lod hende ligge til hun blev helt hysterisk, så fik hun sutten og jeg gik ud af rummet. Sådan fortsatte det i over en time, indtil hun overgav sig og sov så 45 min igen.
Sådan her gjorde hun ved alle sine lure i løbet af dagen og jeg fortsatte sådan i to uger. Nu har jeg smidt håndklædet i ringen for det virker jo ikke. Hun har ikke lært at sove mere end de 45 min.
Jeg har desuden prøvet, at gå med hende i barnevognen så hun kunne blive hjulpet videre i søvnen, men hun vågner stadig efter 45 min.
Jeg har prøvet et holde hende på panden, nusse, synge og gå lange ture, men lige meget hjælper det.
Denne mangel på søvn, betyder desværre også, at hun ikke sover godt om natten. Hun vågner op til flere gange og skal have sutten eller vendes.
I weekenden var hun på ferie hos farmor og farfar og sov som en drøm! Tog gode lure i løbet af dagen og vågnede ikke en eneste gang i løbet af natten - det fortsatte sådan herhjemme i to dage, men nu er det vendt igen.
Hun bliver som regel træt efter maks 2 timer, men igår nægtede hun pure at sove selvom hun tydeligt var træt, så hun var vågen 4 timer inden hun endelig overgav sig. Da tog hun en lur på to timer. Er vi nogen steder med mange mennesker og indtryk kan hun godt tage en god lur, men herhjemme nægter hun. Jeg er virkelig begyndt at tvivle på mine egne evner og hun har totalt overtaget styringen herhjemme, fordi jeg ikke magter det længere.
Ifølge min egen sundhedsplejerske fejler hun intet - tværtimod. Da hun var tre måneder opdagede hun sine fødder og trillede. Nu er fødderne inde i munden og hun prøver i hærdigt at kravle. Hun er ifølge Sp foran sin alder og en super baby.
Jeg har læst dine svar til andre med lignende problem og havde håbet hun ville komme over det efter de 4 måneder. Hun er lige fyldt 5 måneder idag, så skal jeg bare være tålmodig?
- du vil nok også spørge, om jeg har et urealistisk billede af hvor meget hun skal sove, men i og med hun stadig er træt efter 45 minutter mener jeg ikke dette. Min egen SP mener, at 45 minutter er alt for lidt og to timer om formiddagen og to timer tidlig eftermiddag er at forlange.
Hun kommer i seng mellem kl. 19 og 20 og sover til 6 om morgenen afbrudt af 5 opvågninger.
I sidste uge begyndte hun at sove igennem uden opvågning. Jeg har derfor ikke givet hende mælk de sidste par nætter hvor hun har vågnet flere gange. Det mente jeg ikke var nøvendigt siden hun kunne undvære det i sidste uge.
Hun begyndte på grød da hun var 4 måneder og det spiste hun fint fra dag et. Hun får grød til frokost og kartoffelmos til aftensmad. Imellem disse måltider får hun modermælkserstatning. Jeg tror simpelthen ikke, at det er fordi hun er sulten, for hun får altid tilbudt en flaske inden hun skal sove.
Jeg er efterhånden så udkørt, at jeg ikke kan tænke klart længere. Jeg er nået dertil hvor jeg ikke nyder min barsel og bare skal have dagen til at gå. Jeg håber derfor du har nogle guldkorn til mig eller kan fortælle mig, at det nok skal gå over.
Jeg håber du kan finde hoved og hale i det hele. Jeg frem til dit svar.
Med venlig hilsen
mortilmaj