Svar: Sover ikke - 5 mdr.
6. oktober 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mortilmaj
Når man som du har en oplevelse af, at ens barn sover alt for lidt, i forhold til, hvad barnet reelt har behov for, så kan man meget let komme ind i en rytme, hvor man mere eller mindre hele tiden forsøger at putte barnet. Det betyder at I får skabt nogle rutiner, hvor hun pludselig powernapper hele dagen igennem i stedet for at tage nogle længere lure.
Det lyder for mig som om at det er tilfældet hos jer og det er dette du skal lave om .. Du fortæller mig, at hos bedsteforældrene eller når I er ude, så sover hun godt. Hun bliver træt af aktiviteter, hun sover godt, når hun har oplevet en masse og det er præcis det du skal sikre nu. Du er nødt til at sige til dig selv, at hun skal have lange vågne og aktive periode, for at kunne sove godt derefter.
Da hun lyder til at være en pige som er svær at aflæse, så vil det være nødvendigt at du ser lidt på klokken og ikke så meget på hende ... Når hun gaber er det nemlig ikke nødvendigvis fordi hun er træt, men fordi hun keder sig og derfor skal hun ikke puttes til lur - men i stedet aktiveres og først puttes senere.
Det er urealistisk at tro, at din datter vil kunne sove 2 timer om formiddagen og 2 timer til middag og hvis det er sådan dine forventninger er, så er det næsten dømt til at mislykkes ...
Jeg synes det er meget mere realistisk at arbejde på at hun sover 45 minutter om formiddagen og sover 2 timer til middag + en evt. lille powernap om eftermiddagen. På den måde skal du kun arbejde på en lidt længere lur midt på dagen og det er muligt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur, sover 45 minutter
Frokost 11.30: Grød med frugtmos som topping, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur kl. 13-13.30, sover her dagens længste lur, sover måske 2 timer
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en helt kort lur, måske kun på 20-30 minutter, måske sover hun også 45 minutter her og det er helt fint.
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet varierer efter hvor sen en 3. lur hun har taget
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne, det er stadig relevant at hun får denne - også for at kunne sove godt om natten ...
Så mit råd til dig er altså at du forsøger at putte hende til nogenlunde faste tider og at du nu forsøger at skabe en rytme, hvor hun får mad, når hun vågner og flaske inden hun skal sove. Tidspunkter for mad og søvn påvirker hinanden og rytmen om dagen vil naturligt også påvirke rytmen om natten.
Når hun skal sove middagslur vil hun sandsynligvis godt kunne sove en lidt længere lur, både fordi hun har sovet kort om formiddagen - også fordi hun nu får en længere vågenperiode inden du forsøger at putte hende igen og så fordi du skal sørge for at hun netop er aktiv, når hun er vågen. Hun skal bruge sig selv både motorisk og mentalt.
Du kan gøre det, når du putter hende til middagslur, at du sætter hende op i barnevognen og lader hende kigge på verden. Er der ikke et lille ryglæn i vognen du kan bruge? Det vil være okay selvom hun nu kun er 5 måneder gammel. Lad hende mærke verden, se sig omkring og læg hende så først helt ned, når hun tydeligt er parat til at sove. Læg også mærke til tidspunktet, det giver dig en idé om, hvornår hun reelt er parat.
Og så skal du prøve at sige til dig selv at det er okay. Du har en pige som lyder til at trives og dine forventninger til hendes søvn er måske for høje ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske