Brev:
Vil ikke spise sin skemad - 10 mdr.
6. oktober 2010
Alder:
10 mdr.
Vil ikke spise sin skemad - 10 mdr.
Hej Helen,
Tusind tak for dine svar. De er meget brugbare og giver ro i sindet. Jeg mangler dog lige en enkelt ting, igen i forhold til det med maden.
Du har skrevet til mig et par gange, at hvis S. ikke spiser så meget af maden i bidder, så kan jeg give ham mos eller grød bagefter. Men jeg mangler lidt hjælp til, hvad jeg skal gøre, når han nu ikke vil have skemad? Han afviser stort set altid skeen med det samme, ofte uden overhovedet at have set, hvad der er på den.
Når jeg ved, at det er noget, som han godt kan lide, f.eks. sveskemos, må jeg næsten "tvinge" en skefuld i munden på ham. Så smager han på det og vil jo gerne have det. Jeg bryder mig dog ikke særligt meget om denne fremgangsmåde, men synes at det er træls, at han end ikke værdiger maden et blik, før han skubber skeen væk.
Nogle gange kan jeg være heldig, at han spiser grøden/mosen, men kun hvis han har et eller andet at sidde og pille ved imens, f.eks. nogle krummer el. lign. Du skrev også til mig, at han måske ville være mere villig til at spise en godnatgrød, fordi han var træt. Men så træt er han tilsyneladende aldrig!
At vi sidder over for hinanden med øjenkontakt og han velvilligt åbner munden, det kan jeg godt glemme!
Kan jeg gøre noget for at bryde den onde cirkel? Eller skal jeg bare stole på at han spiser, hvis han er sulten nok?
Jeg oplever ingen forskel i, hvor godt han sover om natten, hvad enten han spiser meget eller lidt til aften.
Med venlig hilsen
Mette