Svar: Vil ikke spise sin skemad - 10 mdr.
6. oktober 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
For jer vil det være en rigtig god idé at bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg på brøddet. På den måde kan du få lidt mere grønt i din dreng og sikre ham lidt mere energiberiget mad.
Det vil også være rigtig godt at give ham en ske eller gaffel i hånden, imens du giver ham mad, så han kan spejle sig i dig og finder det interessant at spise, netop fordi han selv bliver mere aktiv. Også brød, grøntsager, frugt osv. kan gives i hånden imens du supplerer med lidt på en ske.
Men ellers er han jo ved at være så gammel nu, at vil han ikke have skemaden, så må du prøve at supplere ham med mere mad i stykker og så må du tro på, at han får det han nu engang har behov for.
Sammen med sine rugbrødshapsere til frokost kan han få kogte grøntsager, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), godt kogte pastaskruer, stykker af fiskefilet, rejer, ½ hårdkogt æg og lignende og på den måde får du masser af variation i ham og også mad, der mætter ham ekstra.
Du har naturligvis ret i at du ikke skal presse maden ind i munden på ham, men det er helt fint, at du lige berører hans læber med skeen, så han får lidt på læberne, han smager med tungen og når han så finder ud af, hvad det er så spiser han gerne ... Du kan også med held give ham mad med dine fingre i stedet for med bestik, hvis det er skeen eller gaflen han ikke rigtig gider og så hjælpe ham på vej, på den måde.
Grød er stadig godt at starte dagen med og grøntsagsmos er godt for fordøjelsen, men vil han ikke have sin mos, så fred være med det - det er helt fint, når man er 10 måneder gammel må man meget gerne spise mad i stykker og det er naturligt at mængden af skemad er nedsat i denne alder. Så et eller andet sted må du også tro på, at han spiser, det han har behov for og tilbyder du, så spiser han, når han er sulten :)
Børn i denne alder lukker munden for skeen og det er ofte et udtryk for at de vil selv og ikke længere vil mades. Det handler sjældent om at de ikke kan lide maden. Derfor er det ofte et spørgsmål om at give ham mad, som han selv kan spise og du må her forsøge dig frem med forskellige størrelse og variation af fødevarer, så han stadig får mad nok og også variation, selvom han ikke altid spiser særlig meget af gangen :)
Ro på - han lyder jo til at trives og have det rigtig fint ...:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske