Svar: Frugtmos - 6 mdr.
6. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Maltes mor
Det er en fin indstilling "der er vist ikke noget der ikke er så skidt, at det ikke er godt for noget" - selvom sygdom kan ødelægge alle ellers så gode rytmer, så er det godt at se positivt på det :)
Som med de fleste andre fødevarer, så vil man også med frugt og bær anbefale større variation efter 6 måneders alderen og det er sandsynligvis derfor at bærmosen anbefales der og ikke allerede fra 4 måneder ... Umiddelbart lyder det dog helt okay, at du har givet det lidt før og det lyder som om at din dreng trives med det og er glad for sin frugtmos :) Det må du tage stille og roligt, det er mere, hvis der er blandet korn i frugtmosen, at du skal være ekstra opmærksom, fordi børn under 6 måneder ikke bør tilbydes noget med gluten ...
Med hensyn til kartoffelmos og "half und half" blandet med frugtmos - ja jeg må indrømme at det ikke lyder særlig lækkert, men hvis Malte spiser det med stor appetit, så er det jo godt ... :) Det er trods alt det vigtigste :)
Men ellers kunne du prøve at lave lidt kartoffelmos af specielle søde kartofler, man kan købe "sweat potatoes" - prøv at spørge din lokale grønthandler. Sødme kan også skabes ved at bruge gulerod, som har en naturligt sød smag - du kan købe gulerodsmos på glas eller du kan lave det selv - jo mindre gulerødder du køber og gerne dem som stadig har grøn top, jo sødere er de i smagen, helt naturligt :)
Når han bliver lidt ældre (6 måneder korrigeret) kan du også bruge rodfrugter, f.eks. er pastinak naturligt sødt og også ærter og græskar kan give sødme. En rodfrugtmos kan du f.eks. lave ved at blande gulerod, knoldselleri, persillerod og pastinak.
Men ellers er det rigtig dejligt at høre at I er kommet godt igang med skemaden og det hele går stille og roligt derudad som det skal :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske