Svar: Søvn om natten - 13 mdr.
7. oktober 2010
Alder:
13 mdr.
Kære P
Jeg vil gerne starte med at kondolere, det gør altid ondt at miste et nært familiemedlem. Derudover er jeg ked af at høre, at I har været under pres det sidste stykke tid.
Du har gjort dig rigtig mange overvejelser omkring flaske, mælk, behov for trygheden om natten, udvikling osv. og du har ganske givet ret i at det hele spiller ind hos jer.
Jeres dreng har haft ekstra behov for flasken, fordi han har haft ondt, det har hjulpet ham til at trykudligne og har derfor givet ham lidt lettelse, den lune mælk har virket beroligende på hans slimhinder og givet ham ro og så har det været helt naturligt at efterspørge ekstra væske, fremfor mad, nu hvor han har været syg.
Men hans mælkeindtag er naturligvis for højt og det er vigtigt at du forsøger at få det skruet ned. Du må prøve at give ham mindre af gangen, så han tilsidst kan undvære - tag den tid det nu må tage og skru ikke mere end 25 ml fra af gangen og suppler så med en sut i stedet, så han stadig får sit suttebehov dækket - hvis han altså vil have den, men tilbuddet skal være der.
Derudover tænker jeg at du er nødt til at få introduceret en substitut i form af en puttebamse eller lignende. Og den skal bruges hele dagen, også når han er ked af det og skal trøstes, ligesom den skal være der uanset, hvor han sover - i seng, barnevogn, hjemme eller i vuggestue osv. Tag ham selv med ud at vælge en bamse, se hvad han synes om - det kan han sagtens sende nogle signaler om med den alder han har nu.
Og så er du nok også nødt til at sige til dig selv, at han ikke accepterer at komme væk fra flasken uden protester og at han ikke selv siger fra. Med den alder han har nu og det forløb I har været igennem, så er det en beslutning du skal tage og derfor sker det nok ikke helt uden gråd ... Tidspunktet skal derfor også være, når du har overskud og er klar til at bevare roen og være der for ham, når han savner sin flaske og det er svært for ham.
Det er som du skriver, jo dig der ved bedst og det er usundt for ham at få op til 800ml mme dagligt også selvom han umiddelbart spise okay om dagen. Det giver også urolige nætter, når maven skal nedbryde mælk hele natten - præcist som du også er inde på..
Og så har du ret i at det er vigtigt med både rigtig mad og også bedre søvn, fordi det styrker hans immunforsvar og overskud til i det hele taget at udvikle sig og bruge sig selv både fysisk og mentalt i hverdagen.
Så ja - der skal skrues ned i mælkeindtaget og det er en beslutning du skal tage. Spørgsmålet er hvornår du har overskud til at få det gjort ..
Du kan starte med at forsøge at trappe ned i flaskerne, så han får mindre og mindre - og ja, så bliver han ked af det når flasken er tom, men er må han så beroliges på anden vis, have sin puttebamse osv. og du er der for ham. Når han så vågner igen kort tid efter og atter søger sin flaske, så må du prøve at holde fast i at han ikke skal have noget der - stadig din nærhed, din ro - måske er det nødvendigt at I i en periode sover sammen, så du er der 100 pct for ham, men så han stadig ikke får flaske.
Det kan også være at han ikke kan forholde sig til at han kan få flaske på nogle tidspunkter og ikke kan på andre tidspunkter og så kan det være nødvendigt at stoppe helt, fra den ene dag til den anden. Men prøv i første omgang om ikke du kan skære ned, også for at han begynder at føle mere tørst og drikke mere af en kop i løbet af dagen. Hvis du fra den ene dag til den anden fjerner 800ml, så kommer han jo i væskeunderskud ...
Vi taler dage og ikke uger, i forhold til, hvornår han begynder at acceptere at sove uden flaske. Men det betyder ikke at han vil have affundet sig helt med det - men du vil sandsynligvis inden for de første 3-5 dage kunne mærke en forskel og fornemme at han ikke protesterer helt på samme måde som før ...
AT han savler meget, kan meget vel hænge sammen med irritation i næse og svælg og at han trækker vejret mere gennem munden. Og ja, det vil naturligt også påvirke hans nattesøvn.
Det var ærgerligt at du ikke kunne komme forbi, da jeg holdt foredrag i Århus, det var en rigtig god dag, med mange fremmødte og det ville være hyggeligt at hilse på dig :) Det er altid dejlig at få sat lidt ansigt på alle jer søde familier ... måske kommer jeg igen en anden gang ...
Fortsat held og lykke - god bedring med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske