Brev:
Mange urolige nætter - 6 mdr.
7. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Mange urolige nætter - 6 mdr.
Kære Helen
Min datter er nu 6 mdr. Vi er godt i gang med skemaden. De sidste par uger er vores nætter herhjemme desværre blevet mere og mere urolige, da vores datter vågner flere gange i løbet af natten.
Hun kommer som regel i seng kl 20. Hun vågner efter noget tid og virker urolig, nogle gange græder hun og kan ikke finde ro, andre gange virker hun ligefrem lysvågen og begynder at ligge og pulre.
Jeg sørger selvfølgelig altid for at sikre mig at hun ikke er tørstig eller sulten. Jeg kan som regel berolige hende ved enten at holde en hånd på hendes bryst og tale beroligende til hende eller tage hende op indtil hun er faldet til ro og så ligge hende ned i hendes seng igen. Nogle gange lykkes det at få hende til sove videre først gang, andre gange kan det vare op til 1-1½ time før hun sover videre i et længere stræk.
Denne seance kan foregå med ca. 1½ times mellemrum og ligger som regel midt på natten.
Hun er ved at få sin første tand i undermunden, den første lille spids er brudt frem, men hun virker ikke specielt påvirket af det. Hun virker desuden udhvilet om morgenen, vågner ca kl 8 og er glad.
Min tanke er, at det virker som om, at hun har svært ved at komme videre i søvnen. Du nævner i din bog "sådan får du dit barn til at sove" Søvnrytmeforstyrrelser som bl.a. handler om søvnfaseskift. Jeg kan ikke se andet i bogen end at du nævner det.
Har du et bud på hvorfor hun vågner så tit om natten og kan jeg gøre noget andet end det jeg gør i forvejen?
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
Kl 8:00 Vågner, bliver vasket og får tøj på.
Kl 8:30 Får øllebrød med sødmælk og vand af kop.
Kl 10:00 Ammes og puttes til formiddagslur
Kl 12:00 Får grøntsagsmos, lidt frugtmos til dessert og vand af kop.
Kl 14:00 Ammes og puttes til eftermiddagslur.
Kl 16:00 Ammes
Kl 18:00 Får grøntsagsmos med lidt kogt kylling og vand af kop.
Kl 20:00 Ammes til natten.
Hun bliver ammet 2-3 gange i løbet af natten. Jeg prøver at springe amningen midt på natten over, men det er lidt svært i øjeblikket når hun vågner så mange gange i løbet af natten.
Ville desuden lige høre dig hvilken en af amningen i løbet af dagen man begynder at springe over først og hvornår?
Glæder mig til at høre fra dig.
Mange hilsner
Mette