Svar: Mange urolige nætter - 6 mdr.
7. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Når børn er omkring 6 måneder, så sker der udviklingsmæssigt meget med dem. Jeres datter kan trille omkring nu - fra mave til ryg og fra ryg til mave, hun drejer om sin egen akse og begynder at krybe - ofte baglæns i stedet for fremad, til stor frustration og det betyder at hun nu begynder at få lidt fornemmelse af at der er fysisk afstand til ting. Hun forsøger at få fat i sit legetøj, drejer sig efter det, og kæmper for at få det til sig ..
Det giver ofte stor frustration, når barnet forsøger at få fat i ting og endnu ikke mestrer det. Samme oplevelse kan barnet have omkring forældrene - at mor og far helst skal være der, og alligevel er det ikke godt nok. Som forældre oplever man ofte at børn i denne alder virker meget krævende og at man skal gi og gi hele tiden og alligevel er intet rigtig godt ...
Hun begynder også at pludre mere og mere varieret, pludrer mere og mere i dialog og hun øver sig i at bruge sin stemme og lave nye lyde. Hun kan skrige højt og hun kan brumme dybt, nogle gange kan hun begynde at græde, fordi hun bliver forskrækket over de lyde hun selv laver ...
Alt dette påvirker naturligt hendes søvn. Hun sover mere uroligt, hun kan ligge og vride sig som har hun mareridt, hun kan klynke og græde i søvne, ligesom hun også kan grine i søvne og nogle børn har vågne perioder om natten, hvor de nogle gange er vågne, for bare at ligge og pludre ...
Hun får sig lagt i stillinger hun endnu ikke mestrer at komme væk fra og hvor hun har brug for stillingsskift og hjælp til at finde fysisk ro igen - hvilket ikke er ensbetydende med at hun skal have mælk, men derimod nærhed.
Så urolige nætter er altså helt normalt og aldersmæssigt betinget og handler derfor hos jer nok mere om alder og udvikling end om at du skal gøre andet end at du gør. Det er rigtigt at hun måske har lidt ekstra svært ved at skifte søvnfase i øjeblikket, altså svært ved at komme videre i søvnen, og her må du så hjælpe hende netop med stillingsskift, beroligende ord, kærtegn, putte dynen på hende igen og forsøge med dine hænder og nærhed at lulle hende videre i søvnen.
Med den alder hun har nu, vil det være amningen midt nat du skalk forsøge at springe over - det vil sige amme hende kl. 20, kl. 24 og kl. 06 og så i løbet af dagen som nu. Men amningen kl. 03 forsøges fjernet. Dette kan du gøre ved at lirke brystvorten ud af munden på hende og stille og roligt lære hende at sove uden at få mælk og så sætte noget andet i stedet, som så tager over i stedet for brystet.
Se f.eks. dvd'en "Sådan sover dit barn" afsnittet "Amningen om natten" - du finder den under 'Helens bøger, dvd'er mv' her på siden.
I 7 måneders alderen vil det ofte være fint med 4 amninger dagligt og det vil her være amningen om formiddagen og amningen om eftermiddagen der fjernes. I stedet tilbydes her mellemmåltid i form af frugt om formiddagen og flerkornsgrød med frugt om eftermiddagen. De fire amninger som din datter har brug for i denne alder vil ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske