Svar: Forslag til morgenmad - 7 mdr.
7. oktober 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Når man er 7 måneder gammel er grød stadig den bedste start på dagen og derfor er det rigtig godt, at du forsøger med forskellige grødtyper. Men i stedet for ingenting, hvis det er resultatet, så må du naturligvis prøve noget andet ...
Frugt er godt til de børn som er lidt langsomme startere, det kan hjælpe at få lidt frisk frugt i hånden at sidde med, det sætter gang i mundvandet, stimulerer til at spise og hvad der nu skal ske og nogle gange lykkes det så at følge efter med grøden, når barnet først har fået lidt frugt eller bær.
Du kan også prøve med lidt brød, det kan være havregrynsboller som du bager (opskrift findes i babykøkkenet her på siden) eller andet fiberholdigt brød uden kerner, som du kan give med lidt smør og ost eller måske med lidt frugtmos på ... Spørgsmålet er om han kan kapere små bidder brød eller om han er for lille endnu ...
Og så kan du naturligvis også forsøge med et surmælksprodukt, men når han ikke er ældre, er det begrænset, hvor meget komælk han må få - max 1 dl - mere synes jeg ikke han skal have, når han kun er 7 måneder gammel og indtaget afhænger også af, hvad du i øvrigt giver ham af komælk. Hvis han får sovs, ost, sødmælk i maden osv. så kan han hurtigt få for meget. Men han må gerne få lidt, bare du lige medtænker, hvor meget han samlet når op på og at indtaget af komælk ikke må udgøre for stor en del af hans indtag. Han har brug for modermælk eller modermælkserstatning til han er 1 år ...
Antallet af amninger bliver dog mindre og mindre, hvor 4 amninger dagligt ofte er passende nu, så vil de fleste børn i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet og i 10-12 måneders alderen ammes 2 gange dagligt.
Der er i princippet ikke grund til at introducere flaske, med mindre at du gerne vil have at han tager imod den og at andre kan give ham mælk på denne måde. Flasken skal jo også fjernes omkring 1 års alderen, så at introducere den for at tage den væk igen er der ikke grund til, i hvert fald ikke hvis han når at blive f.eks. 10 måneder gammel. Så er det bedre at bruge mme i grød og mos, så han få lidt ekstra mme den vej og så må han drikke mælk af kop, spise yoghurt osv. Efter 9 måneders alderen kan komælk udgøre en større del af hans indtag.
Om han vil trives bedre med amning tidlig morgen - det er et forsøg værd, du er nødt til at prøve dig lidt frem og se hvad der fungerer bedst hos jer ...
Jeg ved at du tidligere har prøvet med de færdiglavede grødprodukter til børn, måske vil han gerne have dem nu ... Og så kan du jo stille og roligt blande de to og lære ham at spise den grød du selv laver ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke!
- og så vil jeg også lige sige, at han jo ikke lyder til at mangle noget og han har normalt en god appetit og spiser rigtig godt hele dagen igennem .. så måske hører han bare til dem, der først er sultne om formiddagen og ikke har brug for så meget, lige når han vågner .. :) Og det er helt okay!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske