Brev:
Lære at falde i søvn selv i egen seng
7. oktober 2010
Alder:
7 mdr.
Lære at falde i søvn selv i egen seng
Kære Helen
Jeg har læst din bog til stor inspiration, men skriver til dig alligevel for at få nogle råd angående vores situation – primært vedrørende aftenputningen af vores 7 måneder gamle søn Linus.
Siden han blev født (3 uger før termin) har han været svær at putte og haft et stort behov for at være i favn, blive vugget og ammet for at sove. Han er en skøn og glad lille unge som siden fødslen og til stadighed giver meget tydeligt udtryk for hvordan han har det (bliver enormt glad og begejstret men også utrolig ulykkelig og utilfreds). Han er utrolig opmærksom og har svært ved at ”lukke ned” selv, han bliver overtræt og ulykkelig før han siger fra og har altid skullet skærmes lidt når der skete for meget.
Problemet er, at drengen aldrig (læs – vitterligt aldrig) er faldet i søvn af sig selv når vi (inden døre, dvs. i modsætning til i barnevognen) lægger ham i sin vugge eller seng – og det gælder både om dagen og til natten. De gange vi har forsøgt, er det altid endt i kæmpe gråddrama.
Det meste af sit liv er han blevet puttet af mor med bryst og ofte også gående vugning. I lange perioder er det foregået roligt, hurtigt (5-10 minutter) og uden de store protester. De seneste tre måneder har der dog været varierende protester mod brystet og ammesituationen generelt, hvilket har gjort putningen sværere. Det har heldigvis fortaget sig lidt igen, så jeg ammer ham stadig cirka fire gange i døgnet (tidlig morgen, formiddag, aften og til natten).
I løbet af den seneste måneds tid er far efter mange grådaftener endelig også blevet accepteret som den der putter (vugger) efter aftenamning hos mor. For tiden tager det sjældent mere end et kvarter før han falder i søvn, uanset om det er far eller mor der putter/vugger. Men det er stadig lang tid når man skal bære på knap 9 kilo og det foregår sjældent uden lidt protester (gråd, spænden bagud i flitsbue). Når han er faldet i søvn lægger vi ham forsigtigt ned i sin egen seng hvor han sover fint resten af natten. Ofte vågner han dog kortvarigt op omkring en halv time efter han er faldet i søvn, hvor vi hurtigt må ind og trøste/vugge/amme ham til ro igen.
Vi vil nu gerne lære Linus selv at falde i søvn i sin seng men er i tvivl om hvordan vi bedst griber det an. Desuden kunne vi godt tænke os at vide, om hans nuværende alder er et godt tidspunkt at introducere denne ændring.
Det skal lige nævnes, at Linus ikke bruger sut trods måneders ihærdige forsøg på at få ham til at tage den. Han har en puttebamse i barnevognen men jeg har ikke brugt den konsekvent – heller ikke ved amning. Han nægter også at tage sutteflasken i vågen tilstand selvom vi har budt ham den dagligt i flere måneder. Han skriger og vrider sig blot han ser den nu, også selv om der er mit udmalkede mælk i.
Han har desuden altid sovet utrolig let om dagen og sover sjældent mere end meget præcise 30 minutter ad gangen. Sådan er det stadig med mindre vi er i sommerhus hvor der er stille og hvor vi oftere få ham til at sove en længere middagslur (1-2 timer) ved at trille med barnevognen når han kommer i let søvn efter de første ca. 30 minutter.
I løbet af en typisk dag sover han derfor 3 (evt. 4) x 30 minutter afhængigt af hvor tidligt han er vågnet og om det evt. lykkes at forlænge middagssøvnen. Ofte ser vores dag sådan ud:
Nat: Amme én gang (ofte ved 5 tiden, nogle nætter ved 3-4 tiden)
Kl. 6-7: Vågner – evt. amme, op (oftest omkring 6.15)
Kl. 7.30: Grød med frugtmos (meget begrænset appetit)
Kl. ca. 9 (efter ca. 2,5 time vågen): Amme – lur på 30 minutter i soveværelset (ammet og vugget i søvn, sjældent uden protester)
Kl. 10.30: Havregrød med moset frugt, vand og/eller sødmælk af kop
Kl. 12: Lur på 30 minutter i barnevogn (på en god dag 60 minutter)
Kl. 13.30: Grøntsagsmos, evt. små stykker brød med pålæg, evt. frugtmos, vand
Kl. 14.30 el 15: lur på 30 minutter i barnevogn
Kl. 16: Evt. frugtmos, små stykker frisk frugt, vand
(Kl. 17: Evt. lur på 30 min. i barnevogn. De sidste uger har vi ofte sprunget denne lur over og i stedet puttet til nat lidt allerede ved syvtiden)
Kl. 18: Aftensmad – grøntsagsmos med kød eller fisk, sødmælk og vand af kop
Kl. 19-19.30: Amme
Kl. 19.30-20: Godnat
Kl. 22-23: Udmalket mælk suppleret med erstatning i flaske (for at øge mængden). I øvrigt eneste tidspunkt på døgnet hvor han accepterer flasken, uanset indhold.
Det blev en længere fortælling. Håber du springer evt. mindre væsentlige dele over :) Vi glæder os rigtig meget til at høre dine tanker og gode råd, så barnet kan få lært selv at falde i søvn i sin egen seng – og gerne inden far overtager barslen efter nytår :)
Mange hilsner,
Annemarie, Morten og Linus