Svar: Lære at falde i søvn selv i egen seng
7. oktober 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Annemarie, Morten og lille Linus
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Dejligt at høre, at I har læst min bog og jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med jer :)
Som udgangspunkt er der ikke noget i vejen for at Linus bliver ammet og falder i søvn i favn, hvis han derefter blot sover trygt og roligt resten af natten. Så er bryst og favn jo ikke nogen dårlig søvnassociation for ham - det bliver først problematisk, hvis han begynder at vågne hver time natten igennem fordi han savner jeres favn og I derfor er nødt til at tage ham op og vugge han igen og igen hele natten igennem. Så længe I ikke skal det så er søvnassociationen for ham ikke blevet uhensigtsmæssig ...
Men jeg kan dog godt forstå, at I helst vil have ham væk fra at skulle være i jeres favn, fordi han jo er en fysisk stor dreng og ikke bliver lettere at bære rundt på :)
Han lyder dog til at være en meget tryghedssøgende dreng, som altid har haft brug for at mærke jeres nærhed og som er meget afhængig af jer, for at kunne lukke af for verden og give slip og overgive sig til søvnen. At han har det sådan, skal man naturligvis anerkende, det er helt okay, nogle børn har naturligt mere brug for trygge rammer og hjælp til at sove end andre børn og det er fint. Jeg tænker derfor at I måske er nødt til at tage det lidt mere i etaper hos ham ...
Mit forslag, og så må I jo vurdere, hvordan I har det med det, er at I lægger jer med ham om aftenen. Du ammer ham, som du plejer og I ligger sammen i dobbeltsengen, så han får din nærhed, din ro, mærker at du er der og han lærer nu at falde i søvn liggende i en seng - med dine hænder på sin krop. Skal far tage over så må han prøve med flasken på dette tidspunkt ligesom sen aften, men til at begynde med, skal det nok være mors projekt ...
Hans tremmeseng skal kobles til jeres seng, prøv om I kan fjerne tremmerne fra den ene side, så hans seng bliver sat sammen med jeres. Når han er ammet til ro, så flyttes han til egen seng og stadig med mulighed for at være tæt på jer, I kan lægge hænderne på ham, give ham fysisk ro, lade ham mærke at I er der osv.
Så fra at være i favn, lærer han altså at ligge ned, når han skal sove. Masser af nærhed og fysisk kontakt, som han signalerer at have brug for. Derfra lærer han at blive flyttet til sin egen seng - halvtsovende og når han er tryg ved dette og er blevet ældre, så kan I begynde at putte ham mere direkte i sengen og indføre nyt ritual, hvor han er mere vågne, får godnatsang osv. inden han så skal sove.
Det er meget fint at han ammes 4 gange dagligt og samtidig er det rigtig fint at han ikke konsekvent ammes hver gang han skal sove om dagen ... Det viser jo at han rent faktisk godt kan falde i søvn om dagen uden at få bryst. Det er altså favnen om dagen han også skal væk fra og her vil det være rigtig godt at I forsøger at putte ham med klud der dufter af mor, beroligende ord, kærtegn osv.
Om dagen vil det være godt at sætte ham i barnevognen og trille ham en tur, lade ham fylde sig op med indtryk, så han er træt og parat til at sove, når han så lægges ned og puttes. Men også om dagen kan I prøve at lægge jer med ham, for på den måde at få ham til ro - netop ved at give ham fysisk kontakt og nærhed og lære ham at sove liggende ned - og ikke imens I sidder med ham.
Igen tage det i etaper, hvor han fra at være i jeres favn, hvor I sidder, kommer ned at ligge, tæt sammen med jer og derfra kan komme mere og mere på afstand og tilsidst lære at sove ved at I er der, holder ham i hånden, kærtegner ham osv. men uden at han behøver tæt tæt omfavnelse ...
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske