Svar: Falder i søvn, vågner, falder i søvn, vågner
8. oktober 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille dreng, tak for dit brev og velkommen til :)
Der kan være flere årsager til at din dreng har svært ved at falde i søvn og overgive sig til søvnen.
For det første vil mange små børn have en lidt kraftig mororefleks, det vil sige faldrefleks og nogle børn vil netop, når de er ved at falde i søvn få et spjæt i kroppen, der vækker dem. Du kender det sikkert også fra dig selv, at du er lige ved at falde i søvn og så spjætter din krop, som var du ved at falde. Du sover roligt videre, men når det sker hos spæde børn, så vil barnet blive forskrækket og vil ikke kunne sove igen, men vil vågne op, græde, småklynke og have brug for hjælp til at finde roen og komme videre i søvnen.
Hvis du lægger mærke til din dreng, når han sover, så prøv at se om hans krop spjætter og han derfor vågner. Hvis det er problemet, så kan det hjælpe at svøbe ham. Det kan være i et rigtigt svøb (se bogen 'svøb du dit barn' af Kirsten Sellin), hvor han svøbes med armene ind til kroppen og ligger som en lille pakke. Det kan også være at blive puttet i f.eks. en voksipose, sleebee, duniduo og hvad de ellers hedder. En sovepose kan nogle gange give lidt samme effekt. Det handler om at han svøbt naturligt vil være forhindret i at spætte helt så meget, så svøbet eller posen hjælper ham til større fysisk ro og dermed til at komme videre i søvnen uden at vågne op.
Det er også sådan at nogle børn er lidt langsomme bøvsere, de spiser, falder i søvn og kan ikke bøvse. Når de så bliver lagt ned og sover, så går der ikke ret lang tid, så vågner de, fordi der er en bøvs på vej og den generer. Nogle gange kan man se at barnet gylper lidt, andre gange er man nødt til at tage barnet helt op så luften kan komme ud og det kan være svært at få barnet til at sove videre bagefter.
Hvis det er problemet hos jer, så prøv om du kan få ham til at bøvse rigtig godt i forbindelse med amningerne. Det er vigtigt at du giver ham mælk inden han skal sove og at amningen indgår som en fast del af hans putteritual, og det kan her hjælpe dig at du f.eks. starter med at amme fra det ene bryst, så han spiser godt og effektivt der, lader ham bøvse af, skifter ham og rumsterer rundt med ham og derefter ammer du så fra modsatte bryst inden du putter ham. Måske vil han bøvse igen inden putning, måske vil han ikke - men hvis han er skiftet og har fået bøvset godt af imellem de to amninger, så behøver han det måske heller ikke helt så meget ...
Herefter vil det være fint at putte ham og så prøve at elevere hans lift lidt, så han ligger lidt højere med hovedet. Han må ikke ligge med en pude, det er han alt for lille til, men han kan godt stilles, så liften står lidt skråt eller du kan komme en sammenrullet stofble ind under madrassen i hovedenden, så han på den måde kommer til at ligge lidt højere med hovedet.
Det kan også være en rigtig god idé at give ham en sut og forsøge at lære ham at tage imod en sådan netop med den alder han har nu :) Det at sutte virker for det første beroligende og trygt for ham, men det har også den effekt at det sætter gang i tarmbevægelserne og det betyder, at hvis han sutter på en sut, så hjælpes mælken igennem systemet og han få mere ro i maven og vil dermed også bedre kunne sove.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske