Svar: Urolig søvn om natten - 4 mdr.
8. oktober 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Karina
Dejligt at høre at du kunne bruge mit sidste svar og at du også er glad for min bog om søvn :)
Der er ingen tvivl om at Noahs problemer med luftvejene vil påvirke hans søvn og gøre at han sover mere usammenhængende, mere forstyrret. Hvis han slimhinder i næsen er lidt hævede og irriterede, så vil han trække vejret mere gennem munden end gennem næsen og når man gør det, så sover man ikke så godt og har flere natlige opvågninger, flere småforstyrrelser. Det giver altså mere uro og ofte også større behov for sutten.
Han er så lille endnu, at I ikke skal bekymre jer for meget omkring afhængigheden af sutten - det er naturligvis fint, hvis han kan sove videre uden at få den i munden hver gang, men han lyder også til at have brug for den - netop måske på grund af hans luftvejsproblemer ...
Der vil naturligvis være en tilbøjelighed til at han taber sutten hurtigere, hvis hans vejrtræning gennem næsen er lidt sværere - med sutten i munden er det jo svært at trække vejret gennem munden, så sutten spyttes ud for at han bedre kan få vejret og så mangler han den, fordi den også er med til at give ham ro og få ham videre i søvnens faser ... Så ja - det hænger sammen og desværre er der nok ikke så meget at gør ved det, men I må se tiden lidt an, som ørelægen også har sagt .. :)
Det er en rigtig god idé at amme ham omkring midnat og igen kl. 03 om natten - det lyder helt alderssvarende. Og når du begynder med lidt skemad, så anbefaler jeg at man starter om dagen f.eks. til frokost og ikke om aftenen. Start med 4-5 skefulde og ikke mere, øg langsomt, når han ikke er ældre end han er, giv ham vand af kop sammen med skemaden og giv så også bryst inden han så skal sove næste lur. Grød og mos kan ikke erstatte en amning før han er omkring 7 måneder - indtil da har han brug for begge dele.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes en lille smule grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-17: Ammes igen
Sover dagens 3. lur - igen afhænger tidspunktet af hvor lang en middagslur han har taget
Aften 19.30-20: Ammes og puttes måske til natten - igen - hvis han har sovet 3. lur sent, så vil han gå sent i seng og måske først være parat til at blive puttet senere
Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvne
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Som du kan se indgår der mange amninger i løbet af en dag og amningen indgår altid som en fast del af putteritualet. Måske kan han nøjes med lidt færre amninger, men ofte spiser børn lidt hyppigere i denne alder ...
Så flere ting spiller ind hos jer og ja - tiden arbejder for jer, men der er naturligvis også ting du kan gøre nu, for at se om det vil bedres. F.eks. arbejde på en mere fast rytme i løbet af dagen og præcis som du skriver, vil det påvirke hans nattesøvn. Det er meget fint observeret! :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske