Brev:
Skift i søvn og mad
8. oktober 2010
Alder:
4 mdr.
Skift i søvn og mad
Hej Helen,
Tak for dit svar tidligere. Jeg har nogle spørgsmål ang. skift i søvn og mad.
Elvira er nu 4mdr (født d.010610) og har siden hun var 1mdr sovet igennem, men de sidste 3 uger har hun vågnet flere gange om natten. Nogle gange for at spise, andre gange bare for at være vågen. Det skal også lige nævnes, at hun har haft diarre i 3 uger, som nu er i orden igen. Lægerne kunne ikke finde en årsag....?!
Jeg tænker, at hun måske ikke bliver mæt af mig længere? Kan det være årsagen til natteroderiet? Eller er det bare fordi hun er ved at blive større og ændre søvnrytme?
For om dagen har hun også ændret søvn. Det eneste der er sikkert, er formiddags luren. Fra ca. kl 8.30/9 til ca. 12 sover hun tungt i sin barnevogn. Resten af dagen er det lidt på må og få, som hun sover. Og hun vil (helst) kun ligge ved mit bryst og sove. Hun vågner hurtigt - oftes fordi hun ikke får bøvset ordenligt inden hun falder i søvn.
Hvis jeg forsøger at bøvse hende sker der én af to ting: hun bøvser ikke, men sover bare eller hun vågner og vil ikke falde i søvn igen. Hun skriger helt voldsomt hysterisk hvis hun er træt og IKKE bliver lagt til brystet. For bare 1 mdr siden kunne jeg svøbe hende og putte hende, når jeg vidste hun ikke var sulten og "kun" var træt. Det virker IKKE mere! Dog sover hun bedst når hun er pakket helt ind i dynen - det gælder både i barnevognen og i hendes seng. Skal jeg/vi bare følge med hende og se tiden an?
Og så lige et tillægs spørgsmål ang. mad - Elvira har prøvet at få grød, både tynd og lidt tykkere. Det ville hun gerne, men kun i 5 dage.... nu lukker hun munden helt sammen. Skal jeg bare vente lidt og prøve igen om en uges tid?
Stort knus
Mai-Britt